grijze las bij rvs, wat doe ik fout?

Auteur Topic: grijze las bij rvs, wat doe ik fout?  (gelezen 6226 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Shadowman

  • Testlid lasproducten
  • Volledig forum lid
  • **
  • Berichten: 312
grijze las bij rvs, wat doe ik fout?
« Gepost op: 6 november 2013, 00:59:51 »
Ik ben wat met tig aan het oefenen om rvs te leren lassen (ik ben geen lasser maar vind het gewoon leuk om te doen). Nu weet ik dat een rvs las niet teveel mag verkleuren en dat grijs niet goed is.

Van een stukje rvs plaat van 1mm dik heb ik wat stroken gemaakt en geprobeerd wat lassen te maken. Het is me niet gelukt goeie lassen te maken, want ze werden grijs. De stroom stond zo laag mogelijk op 25A, de elektrode was 1.6mm met gascup nummer 5 en 5 lpm argon. Het lassen deed ik binnen zodat er geen tocht was. Met de toorts ging ik verder zodra het metaal begon te smelten. Het metaal lag met een paar klemmen op een stuk stalen U-profiel dat zorgde voor snelle afkoeling. Maar met of zonder die koeling, het resultaat was gewoon niet goed.

Wat me opviel was dat het einde van de las licht geel tot wijnrood was, dus dat leek goed. Dit bracht me op het idee om enkele puntlassen te proberen waarbij ik de toorts zonder verplaatsen een tel ingedrukt hield en de las met naflow boven de las hield. Een stukje verderop deed ik dat nogmaals, maar nu twee tellen de toorts ingedrukt. Nog een stukje verder drie tellen. In alle gevallen zagen de punten er prima uit, dus licht geel tot wijnrood. Bij deze proef zat er niets onder de rvs plaat, dus gewoon een stukje in de lucht. Met drie tellen ging ik net niet door de plaat heen, dus vier tellen heb ik niet meer geprobeerd. Mijn conclusie tot zover is dat de lasstroom het materiaal blijkbaar niet verbrande en dat langer een plek verhitten ook nog geen probleem was. Dus de grijze lassen worden waarschijnlijk veroorzaakt door te weinig gasbescherming.  ((:idee

Om de gasbescherming te verbeteren heb ik de gascup vervangen door een nummer 6 en de gasflow op 8 lpm gezet. Met deze aanpassing vol goede hoop een nieuwe las geprobeerd, en die was alweer grijs. Ik had minimaal verbetering verwacht, maar die zie ik niet.  ???

Nu weet ik niet meer wat ik fout doe en kom zo niet verder. Heeft iemand tips?  ((:help

Welkom gast! De reacties in topics zijn verborgen voor gasten. Je mist op dit moment 22 reacties. Registreer jezelf of login om de reacties te bekijken.
 

anything