aluminium dat breekt alsof het vensterglas is na lassen

Auteur Topic: aluminium dat breekt alsof het vensterglas is na lassen  (gelezen 6973 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline 240diesel

  • Testlid lasproducten
  • Volledig forum lid
  • ***
  • Berichten: 680
aluminium dat breekt alsof het vensterglas is na lassen
« Gepost op: 19 oktober 2009, 18:53:34 »
Een paar jaar geleden moest ik eens wat aluminium traanplaat 2/3mm lassen en daar deed zich iets vreemds voor ((:paniek

Meestal maak ik even een paar proefstukjes om de MIG/MAG puls-lasmachine goed in te stellen.
Zo ook toen;ik legde een paar rupsen op een vlakke strook alu traanplaat van 300x50mm, dikte 2/3mm.
Terwijl ik met een volgende strook bezig wilde stootte ik de eerder gelaste strook van de werkbank waarna deze als een stuk vensterglas uiteen viel.
Ik heb het met verbazing aan staan kijken en een volgend strookje ging net zo toen ik het (expres op de grond gooide).
De stroken waren nog niet helemaal afgekoeld, misschien dat het daaraan gelegen heeft.
De kist die ik later in elkaar gelast heb is na 3 jaar nog steeds in takt en dus sterk genoeg gebleken.

Omdat ik toen niet heel veel tijd had heb ik er niet te lang bij stilgestaan.Nu doet zich echter de kans voor om het eens "in de groep" te gooien bij volk met bij-elkaar veel kennis.Ik ben heel benieuwd of iemand wat meer kan vertellen over mogelijke oorzaken en evt. punten om op te letten.

Tot slot;ik weet dat er meer dan 1000 soorten alu bestaan maar kan geen specificaties geven over de alu-soort waaruit de traanplaat vervaardigd was.
Het wordt veel gebruikt in de carrosseriebouw en komt bij bekende leveranciers vandaan.

Alvast bedankt voor het meedenken.

Welkom gast! De reacties in topics zijn verborgen voor gasten. Je mist op dit moment 43 reacties. Registreer jezelf of login om de reacties te bekijken.