FCAW 136 en 'lasmenie'

Auteur Topic: FCAW 136 en 'lasmenie'  (gelezen 8550 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Markie

  • Testlid lasproducten
  • Moderator Board
  • Volledig forum lid
  • ****
  • Berichten: 791
FCAW 136 en 'lasmenie'
« Gepost op: 30 mei 2013, 20:00:24 »
Momenteel ben ik een nieuwe boot aan het lassen. Onder het vlak. Doe dit met het fcaw/136 proces. Het is 8 mm dik plaatstaal en vrijwel allemaal in pe.
Een meter of 20 buitenhoeklassen, thv de straalbuizen.
Het plaatstaal is voorzien van zgn lasmenie.
Bij 1 las heb ik continu dat er gaten invallen. Dit terwijl ik de las helemaal schoon slijp. De naad waar steeds gaatjes in vallen is een naad die helemaal dicht staat. Koud tegen elkaar. Ik slijp hem in, zodat ik een mooi spoor krijg wat ik kan volgen. De zijkanten maak ik helemaal lasmenie vrij.
En toch vallen er elke keer nog gaten in. In de lasnaad zit geen menie. Ik snap niet hoe dit kan.
Het zijn van de typische gaten die alleen door lasmenie ontstaan. Je ziet er helemaal niets van in je smeltbad, dus ze ontstaan tijdens het afkoelen denk ik. Ik erger er mezelf kapot aan. Kost een hoop tijd om het weer op te knappen, en echt goed opknappen lukt niet eens. Ik leg op elk gaatje een lasdruppel en slijp die glad. Vaak zit er dan nog een gaatje in die druppel. Als je het echt goed wilt doen moet je het natuurlijk helemaal weg slijpen, maar dat kost veel teveel tijd en de opdrachtgever vind dat niet nodig.
Zelf denk ik dat het puur door die lasmenie komt, die in je smeltbad zit en naar buiten wil.

Herkent iemand dit probleem? Ik las niet zo vaak materiaal met die menie erop. Is typisch iets voor de scheepsbouw. In de hallenbouw zag je het ook vaak. Vroeger tenminste. Al met al wordt ik niet vrolijk van die zooi op het materiaal.

Welkom gast! De reacties in topics zijn verborgen voor gasten. Je mist op dit moment 63 reacties. Registreer jezelf of login om de reacties te bekijken.
 

anything