PE las

Auteur Topic: PE las  (gelezen 3854 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline maurits

  • Volledig forum lid
  • **
  • Berichten: 216
PE las
« Gepost op: 11 mei 2013, 17:04:06 »
Ik heb foto's bijgevoegd van een proefstuk 600x15mm. Staande kant is 2mm en vooropening (inclusief nakrimp hecht) is 3.4mm. Toegepaste electroden zijn E7016 van Esab (OK53.05). Volgens Esab zijn dit basische dubbelbeklede laagwaterstof elektroden met de laseigenschappen van een rutiel. De slak is niet zwart maar bruin en volgens Esab heeft de electrode een rekgrens van 380N, iets hoger dus dan de Spezial van Oerlikon. De OK53.05 heeft een waterstofgehalte van H10 en dat is vergelijkbaar met de Spezial geloof ik.

Ik las op de minpool op 70A en houd de electrode bijna verticaal (80-85 gr) en continu in de vooropening gedrukt. Ik loop in een dusdanig langzaam tempo dat ik aan weerszijden van de kelk van de electrode vloeibaar staal zie komen. Tegelijkertijd loop ik weer snel genoeg om de kelk niet te laten verzuipen in z'n eigen smelt; de electrode blijft gorgelen zeg maar. Bij aanvang van een nieuwe electrode is de voorgaande stop niet aangeslepen, maar heb ik een stukje over de voorgaande stop heengelast. Dan aangekomen bij de vooropening, heb ik voor een goede aansluiting met de voorgaande stop en een goede doorlassing, de electrodehoek aangepast naar circa 45-50gr en een 'halve maan' gedraaid in de vooropening om zo extra materiaal bovenop de voorgaande stop te stuwen. Daarna electrodehoek weer terug naar 80gr en wachten tot ik vloeibaar staal zie komen aan weerzijden van de kelk, en vervolgens weer lopen. De methode eigenlijk die ook gebruikelijk schijnt te zijn bij stapelen in een open-V.

De 2 foto's van de doorlassing zijn genomen ter hoogte van 200mm in het proefstuk en de afbeeldingen laten 1 volledig verlaste electrode van 2.5mm zien. Op 200mm is de vooropening ondanks de 3 hechtplaten inmiddels teruggekrompen tot 2.8mm. In het onderaanzicht is te zien aan oa. de slakresten aan weerszijden, dat de las iets uitbolt naar onderen. Is dit op het oog een voldoende goede doorlassing?

Wanneer je deze bolling aan de onderzijde kan voorkomen door zwaaien, dan betekent dit dat je met de electrode iets moet zakken uit de vooropening, of betekent dit dat je stroom omhoog moet zodat de vooropening groter wordt. Wanneer ik de vooropening al ruimer zou voorhechten dan heb ik ook meer ruimte tijdens het lassen en misschien komt dit wel op hetzelfde neer als de lasstroom omhoog draaien. Vooral in het eerste geval waarin ik hypothetisch iets zou zakken met de electrode om te kunnen zwaaien, klimt het smeltmateriaal tijdens zwaaien alsnog voldoende omhoog om een volledige doorlassing te krijgen?

Welkom gast! De reacties in topics zijn verborgen voor gasten. Je mist op dit moment 1 reacties. Registreer jezelf of login om de reacties te bekijken.