Film uit jaren '60 over AC TIG lassen...

Auteur Topic: Film uit jaren '60 over AC TIG lassen...  (gelezen 2981 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Robertm

  • Volledig forum lid
  • **
  • Berichten: 105
Film uit jaren '60 over AC TIG lassen...
« Gepost op: 9 februari 2013, 14:45:55 »
Een zeer illustratieve film over de effecten bij AC TIG lassen uit de jaren '60.
In de film wordt op gegeven gesproken over een methode waarbij elke keer een HF ontsteking plaatsvindt bij de nuldoorgangen van de spanning. Ik herinner mij nu inderdaad in een ver vaag verleden van de HTS dat er inderdaad TIG machines waren die elke keer een HF ontsteking gaven om de boog op te houden. Dat is wel weggezakt in mijn grijze geheugen maar ik kan mij idd daar iets van herinneren. Over het gelijkstroom effect had ik nog nooit gehoord. Komt er op neer dat de boog door bepaalde omstandigheden in de negatieve puls niet meer of heel zwak wil ontsteken...
Bedenk dat "inverters" vroeger helemaal niet bestonden en dat men het moest doen met recht toe rechtaan trafo's, smoorspoelen en condensatoren. Gelijkrichters waren in die tijd in de vorm van kwikdamgelijkrijkrichters of ignitrons. "Radio" buizen dus hoewel er van radio geen sprake is. De apparaten waren van grote omvang en zeer, zeer kostbaar. Frequentieregeling bestond niet. Ik heb gewerkt bij Hollandse Signaal apparaten in Huizen (voormalig Philips) en daar stond een AC/DC TIG lasapparaat op de werkvloer. Het apparaat stond in een metalen behuizing van ongeveer 2x2x2 meter.. Een lasser laste elke dag aluminium apparaatkasten in elkaar die werden geïnstalleerd op oorlogsbodems (Fregatten).

Veel plezier,

Robert

De link:
---------------------
De mens is gemaakt voor techniek. Hij creëert techniek. Het zit in onze genen. Gelukkig ook de mijne!

Welkom gast! De reacties in topics zijn verborgen voor gasten. Je mist op dit moment 4 reacties. Registreer jezelf of login om de reacties te bekijken.
 

anything