Ferm automatische laskap aan het eind van zijn Latijn?

Auteur Topic: Ferm automatische laskap aan het eind van zijn Latijn?  (gelezen 12126 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Klei

  • Testlid lasproducten
  • Volledig forum lid
  • ***
  • Berichten: 603
Ferm automatische laskap aan het eind van zijn Latijn?
« Gepost op: 4 februari 2012, 19:25:53 »
Hoi,

Op een adres waar ik nogal eens kom lag een Ferm automatische lashelm. Ding heeft altijd perfect gewerkt (eigenlijk zeker net zo goed als m'n eigen Speedglas van 350 Euro) en alles is instelbaar. Shade, gevoeligheid, vertraging, gewoon dik in orde. Buiten dat best een degelijke kap. Jammer genoeg deed ie het de laatste tijd gewoon niet meer, nouja, batterijen leeg zeker? in theorie werkt dat spul op de zonnecellen die er in zitten, maar ik denk dat ze voor het schakelen toch prik nodig hebben.

Zoektocht naar een batterijenvakje was vruchteloos, en zo was ie ook vrij nutteloos dus de schroevendraaier maar voorzichtig tussen de twee gelijmde delen van de module gestoken en alles los gewrikt. En op de print twee knoopcellen, dat zullen de boosdoeners wezen. De batterijen ziaten vast gepuntlast aan twee stripjes op de print, maar dat was met een punttang redelijk vlug opgelost.  Met wat kunst en vliegwerk twee verse knoopcellethjes d'r in gesoldeerd en testen. Ja hoor, kappie doet het weer. Met de soldeerbout de buitenranden van de behuizing terug vast geplakt/gesmolten en alles weer in elkaar.

Meer om te kijken of het kan dan voor de winst (uurtje of anderhalf aan bezig geweest) maar is wel te doen dus. Ben nu wel 3.50 Euro aan batterijen verder  ;D Kan ie weer een jaar of 3 a 4 mee. Dan is ie z'n 80 Euro wel waard geweest...

Foto's heb ik niet, maar als je ooit een niet meer werkende (goedkopere) module hebt best even de moeite om te bekijken.

Welkom gast! De reacties in topics zijn verborgen voor gasten. Je mist op dit moment 21 reacties. Registreer jezelf of login om de reacties te bekijken.
 

anything