1e keer alu tig lassen(Re:Arnout stelt zich voor..)

Auteur Topic: 1e keer alu tig lassen(Re:Arnout stelt zich voor..)  (gelezen 4844 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline arnout

  • Forum lid
  • *
  • Berichten: 8
    • www.gsx1100.com
1e keer alu tig lassen(Re:Arnout stelt zich voor..)
« Gepost op: 1 december 2011, 03:35:14 »
Commentaar van de moderator Afgesplitst vanaf hier

Right.. Na weken twijfelen over waar en hoe een gasfles argon aan te schaffen was het geduld op, en ben op de fiets bij het dichtsbijzijnde HWTS-ruilstation een 10l gasfles gaan halen. Lang niet goedkoop, maar ik wilde gewoon aan de slag.
Zo gezegd zo gedaan. En na wat aansluittrubbels (plastic ring wilde niet afdichten), en utizoeken hoe zo'n reduceerventiel nou eigenlijk werkt, meteen aan het lassen geslagen.
Eerste poging op staal ging eigenlijk meteen wel goed. Wat experimenteren met vasthouden van de toorts, amperages, toevoegen etc..
Toen meteen wat aluminium geprobeerd. Dat lukte echter totaal niet. De electrode smolt meteen weg..  :o
Na wat bezinning en bekijken van howto's op internet een tweede poging gedaan. Dit keer het stukje alu goed opgeschuurd en flink heetgestookt met een brander. Dit hielp want nu lukte het wel!

Wat de eerste keer een probleem was (nl. het hard afsmelten van de electrode) was nu een stuk beter. Toch lukte het niet om een spitse punt te behouden. Na talloze keren "bijpunten" besloot ik het maar zo te laten en ben met een stompe electrode verder gegaan. Dit werkte eigenlijk wel aardig al was de vlamboog natuurlijk niet echt gefocussed.
Een snelle check op internet gaf aan dat de kampen verdeeld zijn w.b. de vorm van de electrode voor het TIG-lassen van aluminium. De ene helft zweert bij een spitse punt, de andere bij een "balled up" electrode.
De laatse lijkt hoedanook voor mij (nu) de enige optie.

Was begonnen met de machine op z'n hoogst te zetten (200) en de AC-verdelingsknop iets in de min. Dit pakte goed uit, maar al snel bleek dit onbeheersbaar naarmete het alu verder opwarmde. De las werd steeds breder omdat het smeltbad ook steeds breder werd. Op dat punt zou je dus een lager amperage willen hebben, maar dat kan met mijn machine niet. Die heeft alleen een aan/uit-knop op de toorts zelf.

Iets duurdere versies van mijn TIG-lasser zijn wel uitgerust met een "foot controller", dus het lijkt de moeite waard om uit te zoeken of die alsnog aan te sluiten is. (iemand tips, ervaring?)

Hoedanook, e.e.a. valt me zeker niet tegen. Zeker gezien de lage aanschafprijs (van Ebay.de), waarmee het gasflesgbeuren nog het duurste deel van de TIG-uitrusting is gebleken.

Wat ik verder hoor over dit lasapp. (WSE-200) is dat de HF-onsteking moeizaam werkt. En inderdaad valt het niet mee het lassen op te starten. Erg dichtbij houden en meteen afstand nemen na "aanslaan" is de methode. Maar soms zijn meerdere pogingen nodig. Ik heb verder natuurlijk geen vergelijkingsmateriaal dus heb geen idee of dit normaal is..?

Goed.. Genoeg gepraat. Hier een foto van mijn eerste TIG-inspanningen ;)

(btw.. wat een ergerlijk klein tekstvenstertje om je bericht in te proppen! Na een paar regels typwerk verspringt de boel steeds uit het zicht.. :( De SMF forum-upgrade 2.1 heeft een in grootte versleepbaar venster!)

Commentaar van de moderator Foto opgehaald s.v.p. geen linken plaatsen
                                                    .. . . .  .  .   .

Welkom gast! De reacties in topics zijn verborgen voor gasten. Je mist op dit moment 15 reacties. Registreer jezelf of login om de reacties te bekijken.
 

anything