THC Toorts Hoogte Meting

Auteur Topic: THC Toorts Hoogte Meting  (gelezen 5867 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Sjuul

  • Volledig forum lid
  • **
  • Berichten: 129
THC Toorts Hoogte Meting
« Gepost op: 29 november 2011, 21:47:53 »
Hallo las-vrienden,

Het is alweer even geleden dat ik iets van me heb laten horen en nu ben ik er weer en heb ik meteen een vraag.

Mijn vraag heeft wat inleiding nodig:
Een hele poos geleden heb ik dit gereageerd op een "even voorstellen" :
http://www.lasforum.nl/index.php?topic=2215.msg19868#msg19868

en ja, de rest kun je wel raden.
Ik heb eerst een klein oefen project gestart:



Nu dat deze klaar is (en al het leergeld betaald is) gaat het feest beginnen. mechanisch is er nog een hele hoop te doen, maar ik begin bij het lastigste.
Tijdens het snijden van de plaat met de plasmasnijder warmt deze dusdanig op dat deze kan gaan bol staan, de toorts moet dus om de boog constant te houden met de bolling mee gaan.
In vaktermen heet dit THC  oftewel Toorts Hoogte Controller, deze kost net zoveel als een plasma snijder dus dat gaat het niet worden.
Nu wil ik deze ook zelf maken maar omdat ik nog geen plasma snijder heb kom ik wat gegevens tekort.

Het principe is als volgt:
De spanning over de boog is een maat voor de hoogte, hoe hoger je de boog trekt hoe hoger de spanning.
Als je de spanning dus weet kun je daar een hoogte regeling op bouwen zodat als de hoogte meer of minder wordt door het werken van de plaat de toorts deze automatisch volgt.

Nu komt de vraag:
Wie kan/wil mij de spanning meten over de polen van een plasma snijder tijdens het normaal snijden (na het ontsteken). De spanning zit volgens mij rond de 100Vdc het werkstuk is de + (rode pen van de meter op het werkstuk)
Ik hoop dat iemand me kan helpen
Alvast bedankt
Sjuul

 


Welkom gast! De reacties in topics zijn verborgen voor gasten. Je mist op dit moment 3 reacties. Registreer jezelf of login om de reacties te bekijken.
 

anything