Uitbesteden van laswerk in relatie tot ISO 15614-1.

Auteur Topic: Uitbesteden van laswerk in relatie tot ISO 15614-1.  (gelezen 6175 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Weldfan

  • Gast
Uitbesteden van laswerk in relatie tot ISO 15614-1.
« Gepost op: 1 oktober 2011, 11:46:08 »
Mede forumleden,

Helaas heb ik hier thuis momenteel geen beschikking over de norm ISO 15614-1.
Maar over de hieronder geschetste situatie zou ik graag horen hoe men hier in de praktijk mee omgaat:

Onze toelerancier stuurt laspapieren in ter goedkeuring voordat ze mag starten met lassen.
Vervolgens worden de laspapieren goedgekeurd en in principe kan toeleverancier starten met lassen.

Echter mag deze toeleverancier een deel van dit laswerk uitbesteden en zijn eigen lmk gebruiken?
Volgens mij staat in paragraaf 8.2 van deze norm dat het onder de verantwoording van de fabrikant blijft.

Maar hoe zijn deze verantwoordelijkheden geregeld?
Ik was van mening dat dit bedrijf niet de lmk van een ander bedrijf mag/kan gebruiken omdat deze bedrijfsgeboden zou zijn.
Dus eigenlijk zou dit bedrijf waar het werk door onze leverancier is uitbesteed een eigen lmk moeten maken?!

Graag hoor ik hoe jullie hierover denken en hoe men hier in de praktijk mee omgaat, dit in relatie tot bedrijven, keuringsinstanties etc.
Alvast bedankt,

Weldfan

Welkom gast! De reacties in topics zijn verborgen voor gasten. Je mist op dit moment 12 reacties. Registreer jezelf of login om de reacties te bekijken.
 

anything