Welk lasproces

Auteur Topic: Welk lasproces  (gelezen 3734 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline wings

  • Forum lid
  • *
  • Berichten: 37
Welk lasproces
« Gepost op: 8 augustus 2011, 09:53:24 »
Beste forumleden

ik ben momenteel doende met het restaureren van een gepantserd Amerikaans legervoertuig uit de 2e Wereldoorlog.
Dit voertuig is o.a. voorzien van platen van ongeveer 7mm dik die gepantserd zijn. Wat het precies voor materiaal is weet ik niet maar je kan wel zien dat de platen uit meerdere lagen opgebouwd zijn.
Enkele van deze platen zijn gescheurd en op de hoeken zijn er stukjes afgebroken. Ik heb -nadat ik eerst een v naad in de plaat had geslepen- getracht dit te lassen met normale rutiel elektrodes. Dit leek in eerste instantie te werken tot bij het afkoelen de plaat in een keer begon te tikken en vervolgens verder scheurde.
Er werd mij verteld dat je dergelijke platen zou moeten lassen met mangaan elektrodes en je het werkstuk dient voor te verwarmen met bv een brander. Na het lassen zou je met twee hamertjes de spanning er uit moeten kloppen.

Heeft iemand hier ervaring mee of is dit een onzin verhaal.

gr

Wings

Welkom gast! De reacties in topics zijn verborgen voor gasten. Je mist op dit moment 4 reacties. Registreer jezelf of login om de reacties te bekijken.
 

anything