Aluminium met een halfautomaat: waarom wel/niet?

Auteur Topic: Aluminium met een halfautomaat: waarom wel/niet?  (gelezen 10287 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline DigitalOverdose

  • Testlid lasproducten
  • Volledig forum lid
  • **
  • Berichten: 185
Aluminium met een halfautomaat: waarom wel/niet?
« Gepost op: 26 juli 2011, 00:01:23 »
Eén van de vragen waarmee ik al een hele tijd worstel is waarom men bij aluminiumlassen haast steeds vanzelf aan TIG-lassen denkt en slechts zelden aan een halfautomaat. Ik heb zelfs de indruk dat vele proffesionele lassers aluminium per definitie met een TIG lassen. Waarom is dit zo?

Ik heb zelf een aantal keer op m'n avondschool met de halfautomaat aluminium gelast en toegeven: het is lastiger dan gewoon staal of inox lassen. Eens het goed heet wordt, zit je er zo door en het wordt een stuk sneller goed heet. Ook ondervond ik dat de draad nogal snel kon terugbranden tot op de nippel dus zat je daar weer mee te klooien, evenals als diezelfde draad weer maar eens opstropte aan het aanvoerwiel of soms ook in de spoolgun (al kan zeker dat laatste ook te wijten zijn geweest aan oud en versleten materiaal). Wel wat nadelen dus en als je die bij het TIG lassen van alu niet zou hebben, zou ik direkt begrijpen waarom men zo snel naar dit proces voor dit metaal grijpt.
Doch, afgelopen jaar heb ik een jaar leren Tiggen waarvan (veruit) het meeste met alu. Als ik al eens inox of staal tigde, dan kon ik ook niks anders dan vaststellen dat ook met het TIG-proces aluminium een stuk meer nadelen heeft. Het is een stuk moeilijker dan staal en inox (evengoed het nadeel dat als het goed heet wordt je er zo door zit), electrodes die sneller schoongemaakt moeten worden en sneller verslijten, de minste verontreiniging die je smeltbad om zeep kan helpen waardoor je je materiaal op voorhand zeker extra schoon moet maken (liefst met de stalen borstel)... Kortom: evengoed een pak meer geklooi!
Je kan er mischien wat voor zeggen dat een halfautomaat wel wat aangepast moet worden om even alu te lassen: ander aanvoerwiel, andere liner in de lasslang (of doe maar meteen het geheel om niet teveel te moeten prutsen) en al dan niet een spoolgun wat ook geld kost. Echter: een TIG die alu kan lassen (een AC/DC dus) kost ook een pak meer dan een gewone TIG.

Ik weet het: TIG lassen geeft een mooiere las dan met een halfautomaat, ook bij alu. Maar ik kan moeilijk aannemen dat men in deze wereld waar tijd vaak gelijk staat met geld louter voor het esthetische aluminium met een TIG gaat lassen. Waarom dan toch wel zo vaak het meer tijdrovende TIG lassen verkiezen voor dit metaal?

Overigens: wat betreft inox snap ik al helemaal niet waarom zo vaak voor de TIG gekozen wordt. Dat last mijn inziens met een halfautomaat evengoed als gewoon staal...

Welkom gast! De reacties in topics zijn verborgen voor gasten. Je mist op dit moment 8 reacties. Registreer jezelf of login om de reacties te bekijken.
 

anything