rvs tig lassen zonder bloemkool

Auteur Topic: rvs tig lassen zonder bloemkool  (gelezen 5345 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline VvanE

  • Forum lid
  • *
  • Berichten: 12
rvs tig lassen zonder bloemkool
« Gepost op: 27 mei 2011, 21:02:29 »
wie heeft er ervaring met het aanbrengen van een stompe las (of een andere las waarbij bloemkoolvorming kan optrden) op onderdelen die niet afsluitbaar zijn voor backing gas?? Het zou mooi zijn wanneer het kan met een pasta oid aan de achterzijde van de las, om zo het zuurstof buiten te houden. Ik heb het geprobeerd met warmeschutzpasta maar dat werkt maar een beetje. Ik zou met een tweede gascilinder backinggas aan kunnen brengen dmv een trechtertje aan het einde van de slang om zo de hele laslengte te beschermen. En dan een kraantje in de slang om het backinggas telkens uit te kunnen zetten. Wel een hoop gedoe. Ik dacht, ik stap over op rvs leidingbeugels (ipv gegalvaniseerd) zodat ik na het aanpassen en het laswerk aan de beugels , ze niet meer hoef te demonteren voor het poedercoaten. Dat scheelt me demontage en na het coaten weer montage. Of is de verbranding/bloemkoolvorming niet nadelig voor de lassterkte? Ik weet dat ze in oa de levensmiddelenindustrie geen bloemkolen willen ivm het achterblijven van resten tpv de bloemkoolranden in de leidingen en daar dus met backinggas werken.

Verder zou ik kunnen proberen om de las niet stomp maar met een overlapnaad uit te voeren, kan er aan de achterzijde minder zuurstof bij. En waarom speelt dit fenomeen nauwelijk? een rol wanneer je ST 37 oid last?

ben benieuwd naar jullie ideeen

Vincent

Welkom gast! De reacties in topics zijn verborgen voor gasten. Je mist op dit moment 9 reacties. Registreer jezelf of login om de reacties te bekijken.
 

anything