230/400 hoe zit dat?

Auteur Topic: 230/400 hoe zit dat?  (gelezen 3742 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Frits

  • Forum lid
  • *
  • Berichten: 17
230/400 hoe zit dat?
« Gepost op: 6 maart 2011, 22:41:14 »
Hallo,
ik ben aan het kijken naar een aardig 2e hands MIG-lasappraat. ik wil daarmee aan de auto lassen en begrijp dat daar relatief lage stromen handig zijn om te voorkomen dat je door de plaat heen brandt.
(ik ga dat eerst wel oefenen op restmateriaal).
Nu heb ik een iets oudere Telwin/Blueweld Vegamig 270/2 gezien met fles ed voor een aardige prijs. Er staat echter 230/400 3fase op de gegevens. Ik heb me rotgezocht op het web (en een lassende vriend gevraagd) maar niet gevonden hoe dat nu precies zit. 
-Betekent 230/400V op een apparaat nu dat hij op zowel 230 1 fase áls op 400 3 fase gebruikt kan worden?
-Of betekent dat dat hij 3 fases van 230 nodig heeft.( in driehoek staat en dus geen nul)


-is het bv mogelijk zowieso met een verloop te werken (mits het gebruikte Amperage om te lassen niet te hoog is ingesteld) en het apparaat op 230 aan te sluiten.
-of moet/kun je zelf inwendig een 230 snoer aansluiten. (en schakelaar, geen parallel stekker met live polen)

Ik ben wel handig met elektra maar is dat te doen in dit lasapparaat, daar heb ik geen idee van. Voorlopig heb ik nog geen 380 in de garage helaas, maar ik hoop niet 2x een ander apparaat te hoeven kopen.

groet en alvast bedankt voor nuttige tips.
Frits
pijnacker


Welkom gast! De reacties in topics zijn verborgen voor gasten. Je mist op dit moment 12 reacties. Registreer jezelf of login om de reacties te bekijken.