Metaal slaat geel uit

Auteur Topic: Metaal slaat geel uit  (gelezen 3460 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline antondegraaff

  • Forum lid
  • *
  • Berichten: 9
Metaal slaat geel uit
« Gepost op: 2 februari 2011, 19:17:51 »
Hallo iedereen,

Ik heb een goedkoop chinees TIG apparaatje gekocht voor de hobby. Ik heb nog nooit TIG gelast en het is daarom nog een beetje uitvogelen hoe ik een mooi lasje maak. Ik heb al een aantal andere topics doorgelezen maar het is allemaal toch nét weer even anders.

Dit is het apparaat

Commentaar van de moderator Afbeelding opgehaald

Knop links is de arc starting time selector 0 tot 2
rechts daarvan de clean width -5 tot +5
daarboven het amperage 20 tot 200
rechts daarvan de fall time 0 tot 5
helemaal rechts gas time delay 2 tot 10

Ik heb het gas op 9 l/m en gebruik 1,6mm wolfraam (blauw), apparaat staat op de DC stand met ongeveer 40 Ampere. In het begin ging het wolfraam erdoorheen alsof ik aan het booglassen was. Heb toen hier en daar wat aan de knoppen gedraait en hetgaat nu een stuk minder snel.

Voor de rest lukt het nog voor geen meter, niet wonderlijk ook natuurlijk omdat ik pas een half uurtje ben bezig geweest. Ik slijp het wolfraam steeds mooi in een puntje, maar zodra ik een vlamboog heb is de punt meteen weg.


Mijn problemen nu zijn dus dat het wolfraam snel opbrand en het metaal kleurt geel/bruin. Ik las op laag gelegeerd staal (denk ik) en ik slijp het mooi schoon met de lamellen schijf.

Kan iemand mij advies geven?

Anton

Welkom gast! De reacties in topics zijn verborgen voor gasten. Je mist op dit moment 10 reacties. Registreer jezelf of login om de reacties te bekijken.