Raad en daad voor project op stapel: aanhangwagen

Auteur Topic: Raad en daad voor project op stapel: aanhangwagen  (gelezen 2733 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline DigitalOverdose

  • Testlid lasproducten
  • Volledig forum lid
  • **
  • Berichten: 185
Raad en daad voor project op stapel: aanhangwagen
« Gepost op: 28 januari 2011, 21:27:23 »
Een van de projecten die ik in m'n hoofd heb om in de nabije toekomst te maken is een aanhangwagen voor de auto, oftewel zoals ze hier zeggen: een 'remorque'. Dit omdat m'n huidige na 5 jaar trouwe en intense dienst (zoals de bouw van ons huis en m'n garage) en constant buiten slapen zowat op is. De wielen staan scheef (overladen met klinkers...) , de betonplexplaten zijn dringend aan vervanging toe en roest begint ook serieus op te treden gezien hij niet gegalvaniseerd is dus een laagje verf zou ook moeten.
Nogal wat kosten en werk en daarom kwam ik op het idee om mischien maar meteen een nieuwe te maken.

Via deze topic zal ik de geïnteresseerden op de hoogte trachten te houden maar zou ik ook wat willen vragen als ik ergens mee zit (wat betreft dit project dan toch).

Het doel is dus een aanhangwagen van 2m50 lengte en meer dan 1m25 breedte. Waarom deze afmetingen? Omdat ik ook nog avondschool schrijnwerkerij volg en platen OSB, MDF en betonplex vaak 2m44 lang zijn en 1m20 breed. Die passen er dan netjes in. En bovendien: als ik er dan toch een maak, dan maar meteen zo groot mogelijk want het werk blijft hetzelfde, of je nu een buis op anderhalve of twee en halve meter moet doorzagen...
De as wordt eentje van 1350kg. Wettelijk is hier slechts 500kg gewicht toegelaten maar je hebt nu eenmaal niet vaak een weegbrug ter beschikking en ik wil vermijden dat de as weer direct geforceerd zou worden. Als je al eens wat zand of zo vervoert, kan het gewicht aardig oplopen zonder dat ge der erg in hebt weet ik uit ervaring.
Verlichting en wielen worden gerecupereerd van zijn vorganger. De verlichting is vorig jaar nog vernieuwd en vind ik zonde om weg te gooien.

En dan nu de eerste 2 vragen:
- hoe dik zou ik het metaal voor de onderkant (draagvloer) van het frame nemen? Is 2mm dikte voldoende of beter meteen voor 3mm gaan? Ik voorzie over de lengte van de aanhanger 3 vierkante buizen over de hele lengte, eventueel een 4de als jullie dit nodig achten. Kopmaat van die buizen zal op ongeveer 50x50mm liggen schat ik. Het komt er eigenlijk op neer dat ik zou willen dat het frame een gewicht van ca 1000kg aan zou moeten kunnen, kwestie van zeker te zijn. Wat raad hieromtrent zou welkom zijn.
- hoe dik zou ik het ijzer van de opstaande randen nemen? Ik twijfel tussen 1.5mm en 2mm. Het is wel de bedoeling dat ik bovenaan een ronde buis voorzie om zaken aan vast te kunnen sjorren met spanbanden en/of touw.

Als er voor de rest nog tips zijn, dan hoor ik die graag!

Welkom gast! De reacties in topics zijn verborgen voor gasten. Je mist op dit moment 18 reacties. Registreer jezelf of login om de reacties te bekijken.