Bevindingen Gys Gysmi TIG 207 HF AC/DC

Auteur Topic: Bevindingen Gys Gysmi TIG 207 HF AC/DC  (gelezen 11970 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline DigitalOverdose

  • Testlid lasproducten
  • Volledig forum lid
  • **
  • Berichten: 185
Bevindingen Gys Gysmi TIG 207 HF AC/DC
« Gepost op: 9 december 2010, 10:18:30 »
In deze post zal ik zoals beloofd mijn bevindingen posten van dit pas aangekochte apparaat.

Allereerst de optiek van waaruit ik dit toestel gekocht heb en waar ik naar gekeken heb: veelzijdig zijn, genoeg ampères hebben, liefst Europese makelij/kwaliteit maar toch ook nog een prijs waarbij ik als voorlopig simpele hobby-lasser geen nier zou moeten verkopen. En als het even kan: een toestel dat ook nog even mee kan zodra de hobby eventueel meer zou worden. Ik zocht dus naar een toestel dat net tussen de goedkope Chinese 'allemaal dezelde met enkel een andere sticker'-apparaten en de dure Europese/Amerikaanse bakken vanaf +/-2000€. Bij m'n zoektocht op het net kwam ik dan ook als vanzelf op de Gys uit en het feit dat Lastek ze hier in België verkoopt (weliswaar ook met hun sticker op en in het 'Lastek oranje') als 'B-serie voor de hobbylasser' overtuigde me helemaal.
Toegeven: eerst had ik de Gys TIG 180 HF AC/DC op het oog welke nog een stuk goedkoper was (1100€) maar deze was niet meer te krijgen...

Wat zit er in de doos? Allereerst het apparaat zelf natuurlijk en ik verwachtte dat die minder zou wegen maar dat schijnt normaal te zijn voor een AC/DC toestel. Daarnaast een MMA toorts (25mm²), een massakabel (25mm²) en een TIG-toorts van het merk Binzel. De lengtes zijn eerder aan de korte kant. De massakabel en MMA toorts zijn beide zo'n 3m lang (overigens beide wel 'made in China' maar met een kabel kan je weinig verkeerd doen denk ik) en ik denk dat de toorts ook maar iets van die lengte heeft. De TIG toorts is wel van het SR26-type (zwaarder model zeker?) en van een mijn inziens beter merk dan van de 'Wang Snee Wang Pang'-fabriek. Heb hier een review van een goedkoop toestel gelezen waarbij de opsteller het van de koude stug aanvoelen van de slang opmerkte maar daar heeft deze geen last van.
Daarnaast nog een doosje met een paar spulletjes om te kunnen beginnen lassen: een paar cupjes, een paar universele electrodes en zo van die dingetjes om je toorts kompleet te maken voor je eerste lasjes. En ook een gasslang. Wel géén reduceerventiel! Voor mij persoonlijk geen probleem want ik heb het toestel in Nederland gekocht als Belg maar wij hebben schijnbaar een andere aansluiting maar je moet er toch rekening mee houden. Ik heb mijn reduceerventiel hier zo'n 120€ betaald...
Last but not least: er zit ook een handleiding bij. Die is kort en bondig maar wel kompleet. Alleen jammer dat ze enkel in het Chinees is. Graptjen! Nee, je hebt Frans (bien sur!), Engels, Duits en nog wat maar geen Nederlands... Met mijn Engels en eventueel Frans trek ik me wel uit de slag maar toch, het had handig geweest voor sommigen denk ik.

Het toestel zelf. Gisteren heb ik'm op m'n avondschool voor het eerst echt getest weliswaar gedurende slechts een half uurtje. Het vorige half uur was ik druk bezig met m'n medestudenten af te wimpelen met het standaard antwoord 'ik weet het niet maar ga er direkt m'n eerste lasjes mee leggen' en rondom het toestel af te slaan en zelf de boel eens te bekijken. En opstellen natuurlijk waarbij de stroomkabel van het toestel zelf gelukkig wel van een redelijke lengte bleek te zijn. Hoewel er redelijk wat knopjes staan op het bedieningspaneel, ben je er toch redelijk snel mee weg. En als ik dat al vind, dan is dat zo. Wat me wel opvalt is dat de draaiknoppen en aansluitingen niet helemaal verdoken zijn achter de uitlopende zijwanden van het toestel. Lijkt me toch net dat ietsje onveiliger maar ik ga er toch een laskar voor maken en dan hou ik daar wel rekening mee. De aansluitingen op het toestel zitten goed en ik zag ook een aansluiting voor een voetpedaal??? Volgens de handleiding zit dit enkel op de TIG 208 terwijl mijne een 207 is. Vreemd. Mischien is hij binnenin wel niet aangesloten?
Dan m'n eerste lasje, een PB binnenhoeklas op aluminium van 3mm met de basisinstellingen van het toestel waarbij ik enkel de ampères afstelde. Lukte eigenlijk meteen goed op zo'n 125A. Wel zoemde hij iets luider dan de 25 à 30 jaar oude Kemppi waar ik normaal mee las. Zou volgens een medestudent aan de frquentieregeling liggen waarna ik daar eens mee gespeeld heb en je het zoemen inderdaad beïnvloed en ook het lassen. Een hogere frequentie leek het vlotter te laten gaan. Ook ff het pulserend lassen geprobeerd maar niet genoeg om er bevindingen over te zeggen. Ja, eentje: het geluid tussen het wisselen van de ampères deed me denken aan een ambulance. Maar ik kan er dus niet meteen van zeggen of het veel beter last of niet, time will tell.
Een functie die er ook op staat én me echt wel handig lijkt is een '4-takt log': tijdens het lassen kan je dan met een korte druk op de knop van de toorts wisselen naar een vooraf ingestelde lagere stroom. Lijkt me best handig als je tijdens het lassen even de controle over het smeltbad dreigt te verliezen en gaten zou gaan branden dat je snel even kan terugschakelen tijdens het lassen. Of voor bij aluminium als je op het einde van een plaat komt. Heb het een paar keer geprobeerd maar het vergt wel een beetje oefening (persoonlijk las ik liefst op 2-takt) maar eens je ermee weg bent wil je niet meer zonder denk ik.

Al bij al ben ik tot nu toe tevreden van het apparaat. Hij heeft een half uurtje vollebak alu zitten lassen en had er schijnbaar geen moeite mee. Zelfs m'n leraar liet vallen dat dit beestje waarschijnlijk een stuk beter last dan de ouwe Kemppi waar ik het op moet leren. En die Kemppi is zijn pronkstuk in de klas... In gedachten had ik ook iets van 'Hij last ook echt wel beter beste vriend' maar dat heb ik maar voor mezelf gehouden.

Samengevat:
Minpunten:
- redelijk korte kabels en toorts
- Draaiknoppen en aansluitingen niet helemaal verdoken opgesteld
- geen reduceerventiel bijgeleverd
- geen Nederlandse handleiding

Pluspunten:
+ Prijs (1550€)
+ veel functies
+ zwaardere SR26 toorts en van een merk

Meer bevindingen zullen mettertijd nog wel in dit topic verschijnen.




Welkom gast! De reacties in topics zijn verborgen voor gasten. Je mist op dit moment 17 reacties. Registreer jezelf of login om de reacties te bekijken.
 

anything