Wanneer welk procédé?

Auteur Topic: Wanneer welk procédé?  (gelezen 3320 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline DigitalOverdose

  • Testlid lasproducten
  • Volledig forum lid
  • **
  • Berichten: 185
Wanneer welk procédé?
« Gepost op: 5 december 2010, 21:49:24 »
Een vraag die ik me als avondschool student lassen meer en meer begin te stellen is waneer je nu juist welk lasprocédé gebruikt in de praktijk. Waneer zeg je nu 'dit is werk voor een TIG' of 'dat doe je met een halfautomaat' of 'hiervoor heb je nood aan een BMBE postje'? De vraag is vorig jaar opgekomen toen ik vorig jaar tijdens m'n cursus halfautomaat hoeklassen plots met aluminiumdraad moest lassen. 'Ja, dat gaat ook' zei m'n leeraar en inderdaad: ik die dacht dat aluminium louter voor een TIG was weggelegd stond even later alu te lassen met de MIG-halfautomaat...
Sindsdien ben ik beginnen inzien dat de verschillende processen mekaar enorm kunnen overlappen en zou ik haast de indruk krijgen dat wat je kiest, vaak een keuze van de lasser zelf is. Natuurlijk besef ik ook wel dat er sommige zaken zijn waarvoor je duidelijk het ene of het andere kiest. Als je ettelijke meters 'en masse' moet lassen zal je wel een halfautomaat verkiezen. of in weer en wind vermoed ik dat de 'bagettenpost' de voorkeur krijgt.

Maar toch: ik vermoed dat er ook zaken zijn waarbij gezegd wordt dat je daarvoor zowieso (best) proces zus of proces zo kiest. Dus ja, wat zijn zo die typische klusjes waarbij je zonder twijfel een TIG, halfautomaat of BMBE post kiest? Of zijn er algemene regels om uit te maken waneer je best wat neemt?
 

Welkom gast! De reacties in topics zijn verborgen voor gasten. Je mist op dit moment 4 reacties. Registreer jezelf of login om de reacties te bekijken.
 

anything