Problemen met wolfraam elektrode tijdens Plasma lassen

Auteur Topic: Problemen met wolfraam elektrode tijdens Plasma lassen  (gelezen 5942 keer)

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Offline Herman Pieper

  • Volledig forum lid
  • ***
  • Berichten: 1463
  • alleen samen kun je bruggen bouwen
Problemen met wolfraam elektrode tijdens Plasma lassen
« Gepost op: 31 oktober 2010, 18:21:27 »
Wie heeft een idee wat de oorzaak van het volgende probleem kan zijn?

Tijdens het lassen met een plasma automaat is er na slechts 2,5 meter laswerk al geen scherpe punt meer aanwezig op de wolfraam elektrode ???.

De wolfraam elektrode betreft een Ø 4mm van het type WL20 wat betekent dat het wolfraam betreft met 2% Lanthaan. Omdat een automaat mijn inziens juist voorkomen moet dat dit soort problemen zich regelmatig voordoen lijkt het mij dus niet normaal. Hoe wil je anders namelijk een hoge productiesnelheid krijgen als je iedere 2,5 meter de elektrode moet slijpen. Het betreft het lassen van Duplex materiaal met een dikte van 6 mm in één laag waarbij een stroom van 192 ampère wordt gebruikt. De kop van de elektrode houder heeft een doorsnede van Ø 30 / Ø 25 mm met een gas flow voor het beschermgas van 28 l/min en het plasmagas 6 l/min. Beschermgas betreft Argon met 5% waterstofgas, plasmagas betreft 100% Argon. Zowel elektrode type, als ook de gebruikte gassen zouden voor deze toepassing geschikt moeten zijn.
Als ik in de norm EN 26848 kijk wat het toelaatbare amperage op een elektrode van Ø 4 mm bij gelijkstroom met elektrode negatief mag zijn (350 - 480 A) dan komen we hier bij lange na niet aan toe dus overbelasting is zeker niet het geval.
KAn een te dikke elektrode ook dit soort afwijkingen veroorzaken? Lijkt me sterk maar wie heeft hier een mening over?

Omdat het principe van lassen deels overeenkomt met TIG lassen is ook de inbreng van de TIG lassers onder ons zeer welkom.

Welkom gast! De reacties in topics zijn verborgen voor gasten. Je mist op dit moment 6 reacties. Registreer jezelf of login om de reacties te bekijken.