Lasforum

Las processen en las apparaten => Metalen => Topic gestart door: B.V. op 5 november 2014, 22:05:51

Titel: Soort aluminium motorblok, welk toevoegmateriaal?
Bericht door: B.V. op 5 november 2014, 22:05:51
Hallo,

Ik heb een buurman die een probleem heeft aan zijn motorblok. Er zit een scheurtje in het motorblok net boven het carter.
Daar hij anders een nieuw motorblok moet kopen (vele duizenden €) voor een auto van net geen 10jaar oud, vroeg hij aan mij als hobby tiglasser om het scheurtje te proberen lassen. Hij vindt het risico waard, aangezien zijn blok anders toch waardeloos is.

Wat ik eigenlijk niet weet is welk soort aluminium er meest gebruikt wordt bij motorblokken (cilinderkoppen)? Het is een Vw blok.
En natuurlijk welk soort toevoegmateriaal ik daar best bij gebruik om geen verontreinigingen/scheuren te krijgen na het lassen?
Ik ben zelf motormechanieker en weet dat er dikwijls eens een cilinderkop opgelast wordt dus ik vermoed dat een motorblok ook wel te doen is, zeker gezien er bijna geen krachten/druk opkomt (Is een trekankerconstructie motorblok)
Het grootste probleem is het opwarmen en afkoelen denk ik. Ideaal zou zijn om het blok tot enkele honderden graden te verwarmen vooraleer te lassen. Echter moet ik dan de ganse motor demonteren en compleet vernieuwen van afdichtingen om schade door hoge temperatuur te voorkomen...

Natuurlijk is dat een hele klus om het ineens goed te doen. Misschien dat iemand hier op het forum al ervaringen heeft met motorblokken, cilinderkoppen lassen?
Alle tips & tricks zijn uiteraard welkom ;-)

Alvast bedankt en mvg,
Bart