Recente berichten

Recente berichten

Pagina's: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
1
Niet verspanend / Welke soort aluminium zelfbouw airstream aanhanger
« Laatste bericht door big vin Gepost op 24 april 2018, 17:33:12 »
Goedemiddag iedereen!

Mn maatje is bezig zelf een airstream achtige trailer (aluminium huid hoogglans gepolijst)  te bouwen. Hij wilt graag weten wat voor soort aluminium plaatwerk te gebruiken ivm de vereiste stevigheid en dat het goed hoogglans gepolijst kan worden. Kan iemand hem de goede kant opsturen?
2
Metalen / Werkstofnummer 1.4408
« Laatste bericht door Gieske Gepost op 22 april 2018, 01:47:54 »
Dag,

Weet iemand waarom rvs kogelkranen vaak van 14408 zijn gemaakt ipv. 14404?
14408 (x6CrNiMo 18-10)
14404 (X2CrNiMo17-12-2)

Bedankt alvast.
3
Mig/Mag (Metal Inert Gas/Metal Active Gas) / Binzel onderdeeltje toorts
« Laatste bericht door Mulder Gepost op 18 april 2018, 18:37:41 »
Bij het vervangen van mijn nozzle kwam ik tot de ontdekking dat er een gat in mijn toorts gebrand is.
Zie foto.

Is dat los te koop? Zoja waar?
4
Te koop voor de forumkas.

Over gebleven uit de test en dus zo goed als nieuw, Esab Sentinel + Aristo Air + opbergtas + veel slijtmiddelen.

Complete set voor jaren gebruik!

37x Zweetband voor
35x Zweetband achter
40X spatglas buiten
36x spatglas binnen
8x filter
6x voorfilter




Totale waarde €1995,-

Te koop voor €1150,- (Eventueel bieden per PB mag ook).

We reserveren niet, WEG IS WEG!
5
Lasser ziektes / Verbrande huid rondom de ogen achter laskap.
« Laatste bericht door sanders10 Gepost op 18 april 2018, 15:47:42 »
Wij hebben een medewerker die voornamelijk Mig laswerkzaamheden doet tbv stalen kozijnen.
Dit zijn geen hele lange lassen, maar telkens stukjes variërend van 10 tot  50 mm.
Eigenlijk wordt alleen blank staal gelast zonder enige vorm van verontreiniging.
Dit zijn dan ook nog eens gedeeltes van dagen en soms dagen niet.

Nu heeft hij de laatste tijd een groeiende irritatie van het lassen.
Hij gebruikt een Automatische helm uit het goedkopere segment, net als zijn collega die het zelfde laswerk doet.
Echter heeft hij ook met een duurdere helm getest, met helaas hetzelfde resultaat.

Het vreemde is dat de omgeving rond de nek geen probleem geeft, maar de gevoelige zone is het voorhoofd, neus en jukbeenderen.
Het gedeelte dus waar alleen door het venster nog straling kan komen.

De medewerker heeft echter geen last van las ogen.

Wij staan voor een raadsel wat dit probleem veroorzaakt, maar vooral, wat is een oplossing.
Ik hoop dat er hier iemand is die hier iets over kan zeggen.


6
Even voorstellen / Nieuw hier.
« Laatste bericht door sanders10 Gepost op 18 april 2018, 15:26:18 »
Goedemiddag,

Mijn naam is Arnold, en Kom uit het noorden van het land.
Ik werk in een bedrijf waar we diverse lasprocessen hebben.
Op mijn zoektocht naar een oplossing voor een probleem ben ik op dit forum terecht gekomen.
Ik heb al een beetje rondgeneusd en zie dat hier veel informatie te vinden is, en wellicht kan ik in de toekomst ook mijn steentje bij dragen.

Groeten,
7
Hobby Projecten / Hobby werkbank opvouwbaar aan de muur
« Laatste bericht door Lex_Michdelas Gepost op 18 april 2018, 12:57:35 »
Uiteraard kan de 30mm dikke eik ook vervangen worden door een stalen blad, maar dat had ik niet op voorraad. Het zou ook een behoorlijk gewicht worden op die manier, deze plank is al een behoorlijke. In de toekomst wil ik misschien nog gasveren eronder maken om het omhoog tillen gemakkelijker te maken (als er een stalen blad op zit van 15mm is het noodzakelijk denk ik) of misschien zelfs automatisch. Ik heb nog gasveren liggen die ik van een oude zonnehemel heb gehaald die naar het oud ijzer ging (500N), maar ik vind het vooralsnog niet nodig.

Om te voorkomen dat je hem per ongeluk dicht stoot zit er een beveiliging bij 1 "poot". Deze was niet geheel op maat, dus om het op maat te maken heb ik hem eerst moeten afslijpen. Daarna was hij te dun, dus kon ik er weer een laag op lassen. Uiteindelijk werkt het perfect samen met de "stopjes". Loctite op alle stukken draad, maar NIET TEVEEL! Vooral bij die kleintjes met kruiskop niet...

De "lastafel" (lees: het plaatje 5mm dat lang niet dik genoeg is, maar ik had het liggen en niet gebruiken is zonde) links krijgt hetzelfde systeem, maar dan met poten die over elkaar zitten als ze zijn ingeklapt. Misschien dat ik er een dikkere plaat op ga leggen als het mij genoeg irriteert dat het te dun is. Grotere projecten kan ik toch niet in een volle garage hanteren, dus die las ik dan wel ergens anders.

Zoals misschien al duidelijk was, alles is gedaan met spullen die ik had rondslingeren. Dat is ook het antwoord op de vragen "Waarom geen zeskantbouten?", "Waarom RVS en gewoon staal door elkaar?", "Waarom ...?". Maar je mag gerust opmerkingen plaatsen waar iedereen iets van kan leren natuurlijk. Ben ik iets vergeten...?
8
Gereedschappen / Buigmachine kopen
« Laatste bericht door Johan82 Gepost op 16 april 2018, 13:21:44 »
Voor mijn werkplaats wil ik graag een buigmachine kopen (voor buis). Meeste laswerk wat ik doe is auto-gerelateerd en dus uitlaten, veerpootbruggen, panhard stangen, etc.

Nu ben ik al even aan het googlen en lezen, maar ik kan nog geen goede keuze maken. Er zijn veel verschillende soorten apparaten en vooral verschillende prijsklasses. Graag zou ik tips ontvangen welke (soort) machine(s) ik het beste aan kan schaffen. Mijn eisen:

  • Niet te duur (budget max 500 euro, mag ook gebruikt zijn)
  • Handmatig bediend (ik hoef er geen productiewerk op te doen)
  • Het moet kleine diameters (ca. 25/30mm diameter, 2/3mm dik) kunnen buigen, maar ook dunwandig grote diameters (1,74", 2,5" en 3", 1/1.5mm dik)
  • Liefst niet al te grote "footprint" omdat ik maar een kleine werkplaats heb

Nu hangt mijn voorkeur voorlopig op een apparaat zoals in eerste bijgevoegde afbeelding (ik mag helaas geen merken noemen). Maar die zijn meer geschikt voor kleinere diameters en niet voor dunwandige uitlaatbuizen van 3". Zou het mogelijk zijn om één apparaat te vinden die beide kan? Of is dat een utopie?

En daarnaast: ik heb gelezen dat voor kleine bochten (tot 45 graden) een hydraulische pijpbuiger (tweede afbeelding) ook geschikt zou kunnen zijn voor het buigen van uitlaatbuizen. Of gaat dat zeker fout en krijg ik dan verkreukelde buizen?
9
Mig/Mag (Metal Inert Gas/Metal Active Gas) / Lorch s3 / kemppi x8
« Laatste bericht door Maarten-p Gepost op 15 april 2018, 11:01:07 »
Ik sta voor de aankoop van een nieuwe laspost maar twijfel nog tussen de x8 van kemppi en de lorch S5. Iemand al ervaringen met deze toestellen?
10
Even voorstellen / even voorstellen
« Laatste bericht door royke Gepost op 15 april 2018, 08:06:25 »
hoi allemaal
ik ben roy in het dagelijse leven machinist gww ik ben dus een hobby lasser  maar af en toe doe ik ook wel bakken oplassen
thuis gebruik ik een lorch m-pro 210  mig/mag lasapparaat
ik woon in midden limburg
bedankt voor het toe voegen
Pagina's: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10