Tips om te wikken

Auteur Topic: Tips om te wikken  (gelezen 3649 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Timm

  • Forum lid
  • *
  • Berichten: 20
Tips om te wikken
« Gepost op: 5 april 2010, 16:17:39 »
Een aantal tips over de veelbesproken techniek wikken ik zweer erbij sommigen niet. Het kan een heel lastig iets zijn zeker op een pijp.
Hier een paar tips die ik op mijn beurt van een paar oude lassers gekregen heb en het mij gelijk een stuk makkelijker maakten.
 
Neem een zo groot mogelijke gaslens en gascup ( ik las een pijpnaad vanaf 2'' met een gascup 12) Dit doe ik zodat je minder grote slagen hoeft te maken om van links naar rechts over je naad heen te ''zwaaien'' minder grote slagen=minder inspanning

Slijp je elektrode zo scherp dat het een naald lijkt, ik gebruik standaard een 2,4 elektrode en daar slijp ik een punt van een centimeter aan.
dit doe je om je smeltbad zeer beheersbaar te maken en je warmte te concentreren in een ''klein'' smeltbad. je smeltbad word immers groter naarmate je je elektrode punt stomper maakt.

Zorg dat de eerste meter van je slang flexibel is, ik geef de voorkeur aan leer. Dit maakt het maken van de zwaai-beweging lichter.
Sta je nou constant aan een manipulator leg je slang dan zo neer dat je alleen die eerste meter vast moet houden. of sla de slang een keer over je schouder


Misschien weten jullie dit allemaal al maar vooralsnog kan het voor sommige mensen handig zijn



Tim

Welkom gast! De reacties in topics zijn verborgen voor gasten. Je mist op dit moment 10 reacties. Registreer jezelf of login om de reacties te bekijken.