Elektra Beckum 160/60 ET en plaatwerk lassen...

Auteur Topic: Elektra Beckum 160/60 ET en plaatwerk lassen...  (gelezen 175 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline MennoR

  • Forum lid
  • Berichten: 2
Elektra Beckum 160/60 ET en plaatwerk lassen...
« Gepost op: 26 maart 2024, 17:04:30 »
Eerder vandaag heb ik me hier aangemeld en voorgesteld. Daarin gaf ik al aan dat ik vragen zou kunnen hebben over MIG/MAG-lassen. Hier gaat 'ie dan:

Een vraag over de 'stappen' van een Elektra Beckum machine.

Ik heb links en rechts gelezen en gezien (en Rustbusters' cursus gevolgd) dat je ± 40Amp per mm plaat moet aanhouden. En 1:10 qua gastoevoer. Dus: 1mm plaat is 10 l/hr gastoever. Maar dat ik boeken- en socialmedia-wijsheid.

De EB 160 die ik heb, heeft 6 instelbare stappen. Het is een 3 fasen/1 fase-machine en ik gebruik het met 230V. Dus ik vermoed dat stap 5 en 6 alleen te doen zijn met krachtstroom(?). Voor het werken aan plaatwerk van een klassieker (ik schreef eerder al dat ik er eentje geërfd heb), werk ik met 1mm 'zinker' plaat. Dat is me aanbevolen. Maar... hoeveel is dat nou per stap? Is stap 1 ongeveer 1/6 deel van 160Amp? Of...

Ik heb gisteren -na een maand oefenen op metalen strookjes- een stukje metaal ingelast in bovengenoemde klassieker. Wat een ramp! Stand 2, 8l/hr en ik brandde de gaten erin.

Vandaag opnieuw geoefend met stukjes zinker. Nu op stand 1. Ik krijg wel een mooi sissend geluid, dus ik denk dat de draadtoevoer wel goed staat. Maar verder..