DVD rekje

Auteur Topic: DVD rekje  (gelezen 2434 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Theun

  • Testlid lasproducten
  • Volledig forum lid
  • **
  • Berichten: 417
DVD rekje
« Gepost op: 27 april 2009, 16:30:31 »
Daar gaat ie dan, het eerste hobby projectje.

In een winkel in de stad had ik een heel mooi metalen DVD rek gezien met glasplaatjes als plankjes. Veel te duur natuurlijk, dus wilde ik het zelf namaken. Vanwege het soort muren dat we hier in huis hebben, heb ik gaandeweg het idee aangepast en werd het mijn eigen idee.

Wat ik wilde was 2 metalen raamwerkjes waartussen ik plankjes kon leggen. Het geheel moest ook aan de muur hangen, zodat de kleine niet eindeloos DVD's in en uit zou gaan pakken met alle gevolgen van dien. Ook wilde ik iets dat makkelijk uitgebreid kon worden.

Ik kan de raamwerkjes in theorie iig verder uit mekaar hangen als er meer DVD's in moeten. En langere plankjes natuurlijk. Als de overbrugging te groot wordt, hoef ik alleen nog maar een extra raamwerkje te maken.

Zoals velen, en steeds meer, maak ik mijn tekeningen met Sketchup. Dat is heel prettig voor het overzicht en als geleide tijdens het maak proces.

De eerste tekening was om een beetje gevoel te krijgen of wat ik in gedachten had ook daadwerkelijk er leuk uit zou zien. De tweede is een werk tekening.  Op de foto kun je het DVD rek zien hangen. Er moeten nog echte mooie plankjes in, maar ik heb er provisorisch wat latjes die ik nog had liggen ingelegd om een beetje een beeld te krijgen van het eind resultaat.

Hoe en wat?

Ik heb kokers gebruikt van 20x20x2. Op maat gezaagd. Toen enkele plaatjes hout gezaagd om te gebruiken als 'spacers'. Toen de buitenste stukken aan mekaar gelast en daarna de dwarsstukken erin. Dit alles met Mig/Mag in de werkplaats. 3 gaten per raamwerk in de lange stukken geboord voor de bouten. Het rekje is met 2 bouten in elk in de muur geschroefd. 6x64 bouten en pluggen van Sx8. De rekjes wegen 2,5 kilo het stuk en ik had berekend dat de hoeveelheid DVD's die erin moest ongeveer 15 kilo was.

3 gaten, 2 bouten? Ja, ondanks zorgvuldig uittekenen op de muur zijn er toch 2 gaten niet helemaal op de juiste plek beland. Het hangt nog en ik denk dat dat ook wel zo blijft. Tenzij de kleine er ook aan gaat hangen, maar dat zien we dan wel weer...

Mvg,

Theun




Welkom gast! De reacties in topics zijn verborgen voor gasten. Je mist op dit moment 21 reacties. Registreer jezelf of login om de reacties te bekijken.
 

anything