Goed lasapparaat??

Auteur Topic: Goed lasapparaat??  (gelezen 2838 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Staalpassie

  • Forum lid
  • *
  • Berichten: 12
Goed lasapparaat??
« Gepost op: 17 september 2018, 12:10:29 »
Soms vragen mensen aan mij: Wat is een goed lasapparaat en wat zal ik kopen?
Nu ben ik wel iemand die regelmatig last maar ik ben geen kenner van lasapparatuur. Je vraagt je misschien af waarom vragen ze het dan aan jou? Nou ja in het land der blinden is éénoog koning, Ik bedoel waarschijnlijk ben ik in hun kennissenkring de meest voor de hand liggende om het aan te vragen.

Nu denk ik dat je op zo'n vraag eigenlijk niet één makkelijk antwoord kunt geven. Mijn ervaring is dat veel mensen aan wie je zo'n vraag stelt advies geven op basis van hun eigen ervaring (wat begrijpelijk is) of gelezen recensies of iets dergelijks.

Als ik eerlijk naar mezelf kijk denk ik dat commercie ook een grote invloed heeft. Het verhaal wat de fabrikant schrijft en de reclame die ze maken kunnen jou ook een bepaald gevoel van kwaliteit geven.
Hoewel je bijvoorbeeld met een ESAB en een Fronius allebei een kwalitatief goede las kunt leggen hebben ze allebei ander laseigenschappen. En het is de persoonlijk voorkeur die naar een bepaald merk uitgaat.

Ik zelf denk dat een kwalitatief goed lasapparaat afhangt van de volgende punten:

-de kwaliteit van de (elektronische) componenten die gebruikt zijn.
-de degelijkheid van de behuizing en aansluitingen
-het ontwerp mbt bijvoorbeeld de lucht in- en uitlaat voor koeling (ivm stof waar het zich ophoopt)

Voor de rest zijn het voornamelijk persoonlijke voorkeuren zoals:

-Laseigenschappen (dit is denk ik de belangrijkste maar deze zijn per merk verschillend, de fabrikant maakt gebruik van bepaalde (vaste) parameters die naar hun inzicht het beste resultaat geven.)
-bedieningsgemak
-onderhoudsgemak
-uitstraling

Uitslagen van onafhankelijke (uitgebreide) tests (zoals dat hier ook wel gebeurt) kunnen natuurlijk ook meehelpen voor een weloverwogen keuze

Dit geef ik dan vaak als antwoord waardoor de keuze waarschijnlijk alleen maar lastiger wordt.

Dit is mijn idee over de kwaliteit van een lasapparaat en ik ben eigenlijk benieuwd of er nog meer dingen zijn die iets kunnen vertellen over de kwaliteit. Ik lees het graag. :)