Aluminium electrode

Auteur Topic: Aluminium electrode  (gelezen 307 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Eric1963

  • Volledig forum lid
  • **
  • Berichten: 106
Aluminium electrode
« Gepost op: 8 juli 2018, 16:15:20 »
Ik was altijd al benieuwd hoe aluminium electroden het doen na alle horror verhalen die daar over op internet zijn te vinden. Ik ben dan zo eigenwijs dat ik zelf wil ervaren.
Een paar weken terug dus een handje AlSi5 electroden aangeschaft in 2,5 en 3,2 mm. Geen idee van welke fabrikant ze komen. Er staat alleen AlSi5 op de coating.
Vanmiddag eindelijk tijd gemaakt om een paar rupsen te leggen op een oud stuk 3mm traanplaat.
Eerst ontvet en daarna met de rvs staalborstel geborsteld. Niet voorverwarmd. Leek mij wat overbodig bij 3mm plaat.

De onderste twee rupsen zijn gemaakt met 2,5mm op 70A DCEP.
De bovenste rups met 3,2mm en die ben ik begonnen op 90A, maar na ong 3cm ging ik er al bijna doorheen.
Zat natuurlijk ook al wat warmte in van de eerste twee rupsen. Terug naar 80A en dat ging beter.
Het laatste stuk van de bovenste las heb ik de voortloopsnelheid wat verder opgevoerd en daardoor werd de las wat minder bol.
De onderste foto is de achterkant. Penetratie geen probleem.  ;D

Mijn conclusie:
Ik vind het eigenlijk helemaal niet zo erg als iedereen roept.
Een goed proces voor luie lassers, want je moet de electrode gewoon tegen het materiaal aan duwen maar dan wel heel snel toevoegen en voortlopen. Nadeel is wel dat je door de slak totaal niet kan zien wat er in het smeltbad gebeurd dus de uitkomst zie je pas als je de slak verwijderd hebt die trouwens heel makkelijk los kwam.
Als ik mijn eerste 3 lasjes zo zie denk ik dat ik met wat oefenen en experimenteren toch best wel wat mee kan voor kleine reparaties.

Eric



Welkom gast! De reacties in topics zijn verborgen voor gasten. Je mist op dit moment 3 reacties. Registreer jezelf of login om de reacties te bekijken.