Cirkelgeleider plasmasnijder

Auteur Topic: Cirkelgeleider plasmasnijder  (gelezen 4443 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline taita

  • Forum lid
  • *
  • Berichten: 11
Cirkelgeleider plasmasnijder
« Gepost op: 15 juni 2018, 00:04:32 »
Ik heb een (goedkope Chinese) plasmasnijder. Ik wil een flink aantal cirkels met diverse diameters snijden in Cortenstaal van 2-3 mm en heb daarvoor een cirkelgeleider nodig. Op youtube staan diverse filmpjes. Ik heb eerst een simpele geleider gemaakt die draait om een centrale as, maar ik merk dat een goed resultaat lastig is omdat je handmatig variaties in snelheid krijgt. Ik overweeg daarom een gemotoriseerde geleider te maken waarbij dit ontwerp mij het meeste aanspreekt

De constructie is wel te doen, waarbij ik een wat kortere as zou kiezen. Ik zit alleen met de keuze van de motor. Omdat de diameter en dikte kan variëren moet de motor regelbaar zijn. Veel vermogen is niet nodig. Ik zat te denken aan een stappenmotor, maar heb geen ervaring met de aansturing. Toevallig heb ik een PWM signaal generator. Is dit te combineren met een motor zoals deze.
Maar is dit zodanig te regelen dat de draaisnelheid meerdere seconden per omwenteling is of is daarvoor een reductiekast nodig?
MIG/MAG: Cebora evo 160/M
Plasmasnijder: HBM cut 40

Welkom gast! De reacties in topics zijn verborgen voor gasten. Je mist op dit moment 10 reacties. Registreer jezelf of login om de reacties te bekijken.