Electrodelassen met capaciteitstarief? (Vlaams/Belgisch probleem)

Auteur Topic: Electrodelassen met capaciteitstarief? (Vlaams/Belgisch probleem)  (gelezen 83 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Michel.C

  • Forum lid
  • *
  • Berichten: 8
Hallo,

Enkele jaren geleden kocht ik een tweedehandse Selco Genesis 130 (lassen met beklede elektrode). Enkel om een paar maal per jaar een hobby-klusje uit te voeren. Echter, vorig jaar werd er ook bij mij (in Vlaanderen) een digitale elektriciteitsmeter geïnstalleerd. Dit maakt dat mijn elektriciteitstarief nu wordt bepaald op basis van het piekvermogen.
Daarbij wordt telkens gewaarschuwd om bijvoorbeeld nooit een vaatwasmachine en (kleding)wasmachine tegelijk te laten werken (elk +- 2.700W). Dit geeft een piekverbruik dat je tarief mede bepaalt.
Maar wat nu met het gebruik van een lastoestel? Volgens mij ligt het vermogen hiervan véél hoger, zodat dit een piek kan geven die je maandenlang voelt in de portemonnee.
Een kleine berekening van het vermogen: P = U x I = 220V x 150A = 33.000W (!)
Heeft iemand hier ervaring mee? Tips voor gebruik van het lastoestel onder capaciteitstarief? Een andere visie? ...

Alvast bedankt.
Michel

Welkom gast! De reacties in topics zijn verborgen voor gasten. Je mist op dit moment 2 reacties. Registreer jezelf of login om de reacties te bekijken.