Voor het eerst RVS lassen

Auteur Topic: Voor het eerst RVS lassen  (gelezen 1404 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Johan82

  • Forum lid
  • *
  • Berichten: 27
Voor het eerst RVS lassen
« Gepost op: 20 februari 2018, 13:05:42 »
Ik ben nu dus een tijdje aan het oefenen met gewoon metaal te lassen, maar sinds kort heb ik wat RVS toevoegmateriaal gekocht en een paar stukjes RVS geregeld om op te gaan oefenen. Met als einddoel om uitlaten en andere RVS delen voor auto's te kunnen (ver)maken.

Nu viel me na de eerste paar oefenrupsjes op dat het lastig is om de las goed te stoppen. Ik krijg consistent een punt er in en ook vloeit de laspoel heel erg uit aan het eind, waardoor het "laatste muntje" veel lager komt dan de rest. Met gewoon metaal heb ik hier geen last van. Ik heb al even geprobeerd door aan het eind wat meer materiaal toe te voegen, maar dat helpt niet echt.

Klopt het ook dat je met RVS veel kouder moet lassen? Ik had hier 40amp gebruikt op 1,5mm plaat en deze plaat trok meteen zo krom als een hoepel, na ongeveer 3cm gelast te hebben (hooguit 20 seconden).

De specificaties bij de foto:
- 2mm toevoegmateriaal (lincoln LNT304LSi)
- 1,5mm 316 plaat (reststukje uit een medische-materialen-fabriek)
- 1,5s upslope
- 40 amp
- 0,5s downslope
- 4s gas navloeien
- ca. 7 liter per minuut 100% argon.
Commentaar van de moderator Foto's verkleind, voor uitleg over zelf foto's verkleinen zie de topics in dit board

Welkom gast! De reacties in topics zijn verborgen voor gasten. Je mist op dit moment 14 reacties. Registreer jezelf of login om de reacties te bekijken.
 

anything