ESAB TIG apparaat upgraden

Auteur Topic: ESAB TIG apparaat upgraden  (gelezen 2774 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Johan82

  • Forum lid
  • *
  • Berichten: 27
ESAB TIG apparaat upgraden
« Gepost op: 23 januari 2018, 10:24:20 »
Ik gebruik al enige tijd met veel plezier een ESAB CaddyTig i200 (als ik me niet vergis) die ik gebruikt heb gekocht. Deze, om precies te zijn (internetplaatje):

Foto 1
Commentaar van de moderator Foto's opgehaald en geplaatst, bij voorkeur graag op onze server uploaden, zie voor uitleg dit topic.

Hier zit een fijn lang slangpakket aan, maar de toorts is wat minder prettig. Vooral de positie van de aan/uit schakelaar is vervelend. Hierdoor zit ik vaak in vervelende houdingen, kan ik mijn hand niet laten rusten en krijg ik daardoor lelijke en slechte lassen. En dip ik ook vaak per ongeluk, waardoor ik elektrodes verbruik alsof het niks is.

foto 2

Ik wil dus een andere toorts. Maar wat? Ik heb inmiddels al wat webshops gevonden, maar weet niet zo goed waar ik op moet letten.. Volgens mij zijn er veel verschillende soorten koppelingen en afmetingen/soorten en ik zou het vervelend vinden om een hoop geld uit te geven aan iets wat niet past.

Ik heb de volgende aansluitingen op mijn machine:

foto 3

Aansluiting voetpedaal:

foto 4

Aansluiting schakelaar:

Foto 5

Andere kant (met de schakelaar-stekker los):

foto 6

Wat ik dus weet (of denk te weten) en wat ik me afvraag:
- Aansluiting + en - zijn een bajonetsluiting, maar zijn die altijd hetzelfde, of zijn daar verschillende maten in?
- Dit ESAB apparaat heeft een CAN (?) aansluiting voor het voetpedaal en werkt alleen met een heel duur origineel voetpedaal. Klopt dit?
- Wat voor soort stekker is die 2-polige schakelaar? Als ik dat weet kan ik een losse kopen en zelf een losse schakelaar op een toorts plaatsen, op de plek die ik zelf wil.

Ik kwam dit tegen op de internets en vroeg me af of dit zou passen op mijn machine:

Commentaar van de moderator Aangepast, Link verwijderd. haal svp tekst en plaatje op.


Maar anderzijds lijkt deze toorts me ook heel fijn, omdat ie verstelbaar is...

Ook hier kom ik weer termen tegen als "GWP 9", wat ik ook al op andere sites vond.. kan iemand me wat advies geven over toortsen, maten, types, nummers, etc.. want ik zie door de bomen het bos niet meer. Alvast bedankt!

Welkom gast! De reacties in topics zijn verborgen voor gasten. Je mist op dit moment 9 reacties. Registreer jezelf of login om de reacties te bekijken.