Hallo, fijn leerzaam forum!

Auteur Topic: Hallo, fijn leerzaam forum!  (gelezen 2163 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Scapal Wedeldi

  • Forum lid
  • *
  • Berichten: 5
Hallo, fijn leerzaam forum!
« Gepost op: 19 december 2017, 18:53:31 »
Hoi allemaal, en dank voor dit forum, waar ik al wat nuttige en leerzame info heb gevonden!

Speciale dank aan een aantal duidelijk onderlegde figuren, die er niet voor schromen om hun ervaring en vakkennis te delen met de wereld - you know who you are, vermoed ik.

Zelf heet ik Pascal, woon in België (7803, Ath), ben ondertussen vijftig, instructeur-fietsmonteur, maar dat is nu waarschijnlijk voorbij. Keerpunt in de carrière? Ik hoop het in elk geval!
Speel al zo'n vijfentwintig jaar (veel te zelden!) met m'n ouwe getrouwe lasbrander en soms met halfautomaat; enkele ligfiets-frames gehardsoldeerd, wat "speciale" fietsen ineen geflanst, en de gebruikelijke "huis-tuin-en-keuken" klusjes: zaagbok, werkbank, meubeltje, auto's restaureren, etc...

Sinds mijn ontslag vorige zomer ingeschreven in avondschool lassen, in de hoop mijn kennis van het vakgebied wat op te krikken, zo mogelijk naar professioneel niveau. Nu in beginfase BMBE, lukt vrij aardig. Weinig zin in MIG/MAG, maar daar moeten we blijkbaar door voor we naar TIG mogen.

Hard op zoek naar een betaalbare TIG AC/DC... wil een aantal dingen in alu gaan bouwen.

Ondertussen begin ik misschien op afval te oefenen met autogeen alu-lassen, lijkt me een mooie uitdaging, en ik heb er nu tenslotte even de tijd voor. Naast "functionele" structuren wil ik namelijk graag gaan "beeldhouwen" met metaal, "kunst"werken maken uit mechanisch afval en recuperatie-plaat en andere voorwerpen. Daarbij moeten de lasnaden niet altijd even clean zijn, ik wil nogal "brutale" dingen gaan maken namelijk.

Hoop mezelf te kunnen "recycleren" tot "meubelmaker" (combinaties van hout, glas en metaal), "beeldhouwer", en occasioneel freelance een custom fietsje op maat van de klant, of een cursusje fietstechniek geven... We zien wel.
Denk er ook over na om vrijwilligerswerk te gaan doen bij een carrossier die niets anders doet dan oldtimers restaureren (tot het opnieuw bouwen van hele carrosserieën vanaf scratch!).

Momenteel ligt de nadruk op beter leren lassen, "oude metalen" verzamelen, gereedschappen scoren (iemand uit de omgeving die van aambeelden en hulpstukken, carrosserie/plaatbewerkings-gereedschap afwil???), en een grote werkruimte vinden of bouwen... de buitenlucht is niet altijd even leuk  ;)

Morgen ga ik alvast hier een dorp verder naar een soort van "levend-ambachten-museum", waar blijkbaar een smidse is waar iedereen welkom is om te komen experimenteren, elke woensdag en zaterdag. Yihaa!

Nou, dank je mensen, dat ik erbij mag  :)
Sommige posts zijn echt weel héél stimulerend en inspirerend!

Welkom gast! De reacties in topics zijn verborgen voor gasten. Je mist op dit moment 8 reacties. Registreer jezelf of login om de reacties te bekijken.