Concept 180/2 Turbo, Mig-mag, Draadaanvoer werkt niet

Auteur Topic: Concept 180/2 Turbo, Mig-mag, Draadaanvoer werkt niet  (gelezen 3851 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Sjoerdwillassen

  • Forum lid
  • *
  • Berichten: 9
Concept 180/2 Turbo, Mig-mag, Draadaanvoer werkt niet
« Gepost op: 10 maart 2017, 23:08:18 »
Beste Lasforum,

Mijn naam is Sjoerd en ik woon in Arnhem. Ik heb pas vol blijdschap een lasapparaat op marktplaats gevonden om hier hobbymatig projectjes mee aan de slag te kunnen.

Bij aankoop werd verteld dat ik wel de koolborstels van het draadaanvoermotortje moest vervangen omdat die slecht waren. Bij aankoop werkte de draadaanvoer eerst niet, maar na wat contactspray en aangetik met een schroevendraaer werkte deze wel, en kon ik even proeflassen. Het last goed! prima, ik neem m mee.

Dan wanneer ik de koolborstelstjes wil vervangen kom ik erachter dat ze eigenlijk nog goed lijken, en toch doet t motertje het wel eventjes en dan weer niet. In ieder geval niet betrouwbaar en handig.

Na flink gepruts met schoonmaken van de borstels en waar t overheen glijd werkt het nog steeds niet lekker. Uiteindelijk motortje getest met een losse gelijkspanning adaptor en hiermee werkt hij fantastisch, geen twijfel meer mogleijk over de koolborstels.

Dus verder op onderzoek; is het misschien een kabelbreuk, of stuk waa de isolatie af is? niet gevonden helaas.

Uiteindelijk de plaats op het printplaatje doorgemeten waar de draadjes voor de draadaanvoer vandaan komen (wanneer ik de knop op de lastoors inhield en daar meet ik 0,45 Volt. Soms had ik heel kort iets van 3 tot 6 Volt gemeten wat het waarschijnlijk hoort te zijn.

Wanneer ik met een schroevendraaier tegen het printplaatje duwde leek ik die juiste spanning te krijgen, maar die truc kan ik niet reproduceren...

Vanmiddag had ik het printplaatje losgehaald en gecontroleerd op zwarte componenten of breuk, maar ik heb niks kunnen vinden. Wel heb ik na doormeten een kapotte weerstand gevonden toevallig op een baantje waar ook de zwarte draad van de draadaanvoer motor opzit.

Bij een elektra zaakje kon ik 3 van 5w 15K Ohm krijgen om in serie de kapotte 5w 47K Ohm te vervangen. Dit daarop gesoldeerd maar nog steeds tevergeefs.

Ik denk zelf dat het toch iets in de printplaat zit aangezien de gemeten 0,45V niet reageerd op de potmeter om de hoeveelheid draad in te stellen. Maar hier heb ik verder geen verstand van (ik vind het wel interessant).

Heeft er iemand nog mogelijkheden of tips over waar ik naar het probleem moet zoeken? Of een gelijkwaardige printplaat die ik hierin zou werken?
Daarvoor zou ik erg dankbaar zijn, dr zit al de nodige frustratie in en ik wil gewoon erg graag lassen.

Mvg Sjoerdwillassen
 

Welkom gast! De reacties in topics zijn verborgen voor gasten. Je mist op dit moment 13 reacties. Registreer jezelf of login om de reacties te bekijken.
 

anything