Bertje zijn geknutsel

Auteur Topic: Bertje zijn geknutsel  (gelezen 2246 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Dok

  • Forum lid
  • *
  • Berichten: 62
Bertje zijn geknutsel
« Gepost op: 1 oktober 2016, 13:03:54 »
Zoals ik 'in even voorstellen' al vertelde heb ik niet echt geld om nieuwe lasapparatuur te kopen.
Hier een wisselstroomdoosje die mij toegegooid is, maar die toch naar mijn idee wat verbeterd kon worden.
Ik had bedacht dat er wel een remote control aan kon hangen.
Hier wat foto's en het schema.
De thyristor is een BTA25-60 (het plaatje heb ik even van het internet geleend, staat een ander nummer op maar zo ziet het ding eruit)
Het schema wat erbij staat is in principe een opgevoerde stofzuiger regeling met een kleine modificatie. Het ding werkt nu hysteresis vrij.
Dit wil ik er nog bij in bouwen
Ik wil er nog een  stroomtrafo aanhangen als 'starthulp' De stroomtrafo zie je op de foto en ja, dat ding doet het.
Bij een test kon er een 12V lampje op branden.
Het idee bij het starthulpje is iedere keer als ik een elektrode aanstrijk moet ik eerst meer sap geven om het ding makkelijk te starten.
Waarom kan het ding dat zelf niet?
Het idee is dat als er geen stroom loopt er een potmeter parrallel ( want twee bij weerstanden parrallel is de waarde kleiner dan de kleinste)   aan de remote hangt die zo is afgesteld dat er een wat hogere stroom loopt op het moment dat ik de elektrode aantik.
Zodra er stroom loopt moet er een relais worden aangesproken die de tweede potmeter uitschakeld.
Waardoor ik hopelijk niet eerst de remote een slinger hoef te geven.
Het starthulpje ga ik binnenkort in 'dead-bug style' opbouwen en proberen.
Pffff, heel verhaal Nu aan de koffie.


Welkom gast! De reacties in topics zijn verborgen voor gasten. Je mist op dit moment 3 reacties. Registreer jezelf of login om de reacties te bekijken.
 

anything