Verslaafd aan Tig lassen

Auteur Topic: Verslaafd aan Tig lassen  (gelezen 1723 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline vitalbraekers

  • Forum lid
  • Berichten: 2
  • Vital Braekers
Verslaafd aan Tig lassen
« Gepost op: 20 september 2016, 22:07:12 »
Hey,

Ik ben Vital Braekers (40), uit het Belgsiche Limburg en al een aantal jaar verslaafd aan tig lassen. De laatste maanden ben ik een beetje aan't afkicken en kom ertoe terug een aantal andere zaken in mijn vrije tijd te doen. Zoals muziek: piano/ewi, pingpong. Ik heb een zeer goedkoop tig apparaat (Stahlwerk) ik denk van Chinese makelij. Maar hij doet het al jaren zeer goed. (ook alu) Ik las in mijn garage die langs de keuken ligt. Vermits ik hoofdzakelijk met inox las, worden er geen brand geuren, rook of andere geproduceerd. Polijsten doe ik buiten of in de kelder. Dit geeft wel veel rotzooi. Ik heb 0 opleiding gehad. Apparaat gekocht, veel gegoogeld en geyoutubed en continu mijn eigen werk evalueren. Ik heb ook een passie voor vuur, vandaar de interesse denk ik... Ik heb wel het geluk van een "kritische vrouw" te hebben. Door de uren die ik aan mijn hobby spendeer wordt zij nog kritischer... ((:bitch In de euforie van sommige "lasnachten" moet ik haar dan uiteindelijk toch gelijk geven en corrigeren of opnieuw beginnen. Daar tegenover staan dan mijn 2 jongens van 5 en 7. Zij zijn steeds enthousiast over elk gelast deel (dat heb ik hen ook geleerd :)) Met 3 tegen 1, valt het dan wel mee ;D. Professioneel werk ik al 15 jaar in hetzelfde bedrijf dat 24/24h 365/365 OSB platen produceert als engineering manager. Dus ik heb wel een uitlaatklep nodig...
Tig lassen werkt voor mij zeer verslavend om volgende reden:
Ik regel continu de amperage met mijn voetpedaal
Ik bepaal de lassnelheid
Ik bepaal de grote van het smelt bad
Ik kies welke draaddikte en welk materiaal
Ik draai het stuk in de juiste richting en kies de "lashoek"
Ik kies de instellingen van mijn lasscherm (3M speedglas)
Met andere woorden, tijdens tig lassen heb ik alles onder controle (en alles werkt samen  ((:knuffel) Het gevoel van alles onder controle te hebben werkt bij mij heel verslavend. Hoe hard ik ook probeer, maar bij mij thuis (vrouw en kinderen) of op het werk, krijg ik dat gevoel niet dikwijls klaar ((:verkeerd Op mijn lasbank (paar bakken bier met een alu plaat erop) krijg ik dit wel makkelijk klaar ((:relax

Met enige trots toon ik mijn werken, gemaakt in de garage met primitief gereedschap. Het filmpje is mijn laatste werk (echt waar 600 uren), daar zie je de simpele tools. Dus met een kleine investering kan je leuke dingen maken. De foto's waren eerdere projecten in volgorde, dus het laatste was het eerste ??? (ik weet niet welke volgorde komt na inladen...)
Een inox 3D Triceratops skelet

Een inox klok gemaakt uit een stuk staalband beschadigd door scheur (inox) van een 33 meter OSB pers, gemonteerd op een osb plaat geperst met deze staalband
Een 3D dinosaurus met schroefdraad opbouw
Een inox 3D schotel vervaardigd met 2400st M6 moertjes, de kromming zelf bepaald door lasrichting/opwarming

Ik hoop dat dit een inspiratie mag zijn voor degene die willen leren lassen! Deze beelden zijn van de laatste 3 jaar. De start van de verslaving!

Veel succes

Vital

Vital


 

Welkom gast! De reacties in topics zijn verborgen voor gasten. Je mist op dit moment 3 reacties. Registreer jezelf of login om de reacties te bekijken.
 

anything