lastafeltje maken// bewerken van het bovenblad// slijpen polijsten

Auteur Topic: lastafeltje maken// bewerken van het bovenblad// slijpen polijsten  (gelezen 4511 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline mestyle

  • Testlid lasproducten
  • Moderator Board
  • Volledig forum lid
  • ****
  • Berichten: 3459
  • A je to!
even een combi topic het doel is het bouwen van een klein lastafeltje voor thuis.

de rede dat dit nu gebeurt is heel simpel. ik stuite op het werk op een mooi stuk afval staalplaat van 10 mm dik en mocht deze meenemen. afmetingen zijn nu na het rechtslijpen van de kanten 124cm x 65 cm.

ik zal fotos toevoegen wanneer ik ermee bezig geweest ben. handige toevoegingen van iedereen zijn natuurlijk welkom. ik heb nog niks geen tekening gemaakt van hoe ik het frame ga maken.

de eerste fotos heb ik al. dit is van het roest vrij maken en het glad slijpen en straks nagenoeg polijsten van de bovenkant.

waarom ik er voor kies om de toplaag zo goed mogelijk te polijsten ??

hiervoor heb ik meerdere redenen
1. goede aarde
2. doordat het zo glad is gaat het niet snel meer roesten ( het gladde oppervlakte zorgt ervoor dat omgevingslucht/vocht weinig invloed heeft)
3. een lassputter heeft er weinig hechting op, deze tik je er zo weer af.
4. het werkt prettiger dan een ruw oppervlakt / onbehandeld
5. het lijkt natuurlijk ook gewoon superstrak  8)


foto 1  onbewerkte plaat zoals ik hem meegenomen heb
foto 2 spullen klaar gelegd en afgetekend
foto 3 zijkanten geslepen
foto 4 plaat voor het bewerken met komborstel
foto 5 na bewerken met komborstel
foto 6 deels bewerkt met afbraam schijf
foto 7 na bewerken met afbraam schijf.

het mooiste om te slijpen is met een toerental geregelde slijpmachine en dan een schuurdisc met onderplaat. hiermee haal je heel mooi en snel de roest weg zonder dat je er een del in slijpt. BELANGRIJK met het slijpen van zon plaat is dat je de slijpschijf bijna plat op de plaat legt dat bijna de hele schijf de plaat raakt. dit slijpt het mooiste en voorkomt de del. 

het polijsten is een tijdrovend klusje maar ik heb het er voor over. de volgende keer ontvet ik de plaat eerst helemaal en ga vervolgens met een lamellen schijf de hele plaat doen. 

dan ga ik over op de schuurmachine en start ik met vrij grof schuurpapier. dit volgt nog en ook de fotos
domme vragen bestaan niet, wel domme antwoorden.

Welkom gast! De reacties in topics zijn verborgen voor gasten. Je mist op dit moment 36 reacties. Registreer jezelf of login om de reacties te bekijken.