HELP! sterkte van stalen onderstel eiken tafel

Auteur Topic: HELP! sterkte van stalen onderstel eiken tafel  (gelezen 3712 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline suturb

  • Forum lid
  • Berichten: 1
HELP! sterkte van stalen onderstel eiken tafel
« Gepost op: 29 september 2015, 21:51:07 »
Dag iedereen,

ik ben een houtbewerker en wil graag een tafel maken met een eiken blad van 250cm x 100cm en een stalen onderstel. ik heb voor de duidelijkheid een tekening bijgevoegd;
ik zou graag met meubelbuis van 30x30 mm werken, maar vrees dat dit in de lengte van de tafel zal gaan doorhangen, omdat zowel het hout als het staal de neiging hebben om door te zakken als ze niet deftig ondersteund worden.

hebben jullie een idee hoe ik dit kan vermijden?
- krijg ik een stijvere structuur door met dikwandige meubelbuis (bijvoorbeeld wanddikte 4mm) te werken of gaat het daar juist harder mee doorhangen?
- zou het helpen om mijn bovenkader in meubelbuis van 60x30 mm te lassen (met het deel van 60mm tegen het tafelblad, zodat je langs buiten nog steeds maar 30 mm dikte ziet?
- maakt koudgewalst vs warmgewalst profiel een verschil in stijfheid?
- zou het helpen als ik het profiel in de lengte 'opspan' op een of andere manier zodat het lichtjes bol komt te staan?

eventueel andere tips?

ik ben een absolute beginneling en zou jullie hulp énorm op prijs stellen

als de post onder het foute topic staat, laat me gerust weten!

Welkom gast! De reacties in topics zijn verborgen voor gasten. Je mist op dit moment 2 reacties. Registreer jezelf of login om de reacties te bekijken.
 

anything