Werking Lasapparaat

Auteur Topic: Werking Lasapparaat  (gelezen 4136 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Fredje83

  • Forum lid
  • Berichten: 2
Werking Lasapparaat
« Gepost op: 22 augustus 2015, 10:15:24 »
Goedemorgen mijn naam is Fred en ik ben op het werk bezig om te leren lassen. Dit leer ik gewoon in de praktijk van een collega. Gewoon uit interesse ben ik nu bezig mij een beetje te verdiepen in de werking van een (ons) lasapparaat. Hoe werkt zo een ding en wat gebeurt er in grote lijnen in het apparaat en dan met name op elektronisch gebied. ik vroeg me af of hier mensen zijn die mij dat willen en kunnen uitleggen. Ik heb een foto gemaakt van de technische gegevens die zal ik hier bijvoegen.

Ik heb zelf al het 1 en ander uitgezocht namelijk:

-De energie omzetting die plaatsvind in het lasapparaat is die van elektrische energie in warmte. Tussen 2 elektroden word een elektrische lading geleid waardoor een vlamboog onstaat.

-Het lasapparaat werkt met 2 spanningen, 230V en 24V AC

- De opgenomen stroom bij 160A is maximaal 21A en bij 101A maximaal 11,4A

- De cos phi is 0,85

Besturingsfuncties:
-Draadsnelheid regeling
-2-Takt, 4-Takt, puntlassen en intervallassen;
-Instelbare terugbrand tijd;
-Instelbare startsnelheid lasdraad

Hoe is de besturing gerealiseerd:
-Door middel van een digitale (MS4) Besturingsprint. Software regelt draadsnelheid, interval, puntlastijd, terugbrandtijd en start snelheid.

-Het lasapparaat is thermisch beveiligd tegen overbelasting.


Wat ik graag wil weten: Een lasapparaat wordt aangesloten op 230V. (althans hier ga ik vanuit aangezien er een normale stekker aan het apparaat zit dus geen krachtstroom) Wat gebeurd er daarna in het apparaat? Hoe werkt de trafo? etc…

Zou het tof vinden als mensen me hiermee een beetje op weg zouden kunnen helpen om zodoende wat meer kennis van hetv lasapparaat te krijgen en hoe het werkt!

Met vriendelijke groet

Fredje



Welkom gast! De reacties in topics zijn verborgen voor gasten. Je mist op dit moment 5 reacties. Registreer jezelf of login om de reacties te bekijken.