Hoe RVS lassen mooier en strakker te krijgen

Auteur Topic: Hoe RVS lassen mooier en strakker te krijgen  (gelezen 5550 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Shadowman

  • Testlid lasproducten
  • Volledig forum lid
  • **
  • Berichten: 312
Hoe RVS lassen mooier en strakker te krijgen
« Gepost op: 9 maart 2015, 17:14:25 »
Hier is mijn eerste werkstuk gemaakt van 4mm dik RVS. Ik heb het gelast met 80A, 2.4mm elektrode, gaslens cup 7, en 8 l/m Argon. De lassen waren mooi zalmkleur. Naderhand heb ik gebeitst om het metaal helemaal blank te krijgen.

Naar mijn idee is dit geen slechte eerste poging en het is in ieder geval functioneel. Alleen is het nog geen mooie strakke las geworden en op een paar plekjes is ook naast de las wat materiaal verdwenen wat niet helemaal de bedoeling was. Waar ik een beetje mee zat is dat het materiaal 4mm dik is en ik wilde proberen het zoveel mogelijk door te lassen, maar dat is niet helemaal gelukt. Nu weet ik niet of ik dan langer de toorts op een plaats moet houden of dat ik misschien zelfs meer stroom had moeten gebruiken. Uiteindelijk moet het RVS wel roestwerend blijven en niet teveel kromtrekken. Verder heb ik ook wat toevoegmateriaal gebruikt (1.6mm draad) om de hoek tussen de platen dan maar wat te vullen. Op de liggende plaat zijn haaks twee staande platen gelast met daar tussen 5mm afstand. Dat betekent dat de achterkant van die staande platen onbereikbaar is voor de toorts.

Natuurlijk moeten de volgende lassen weer mooier en beter worden. Heeft iemand misschien nog wat tips voor deze hobby lasser?

Welkom gast! De reacties in topics zijn verborgen voor gasten. Je mist op dit moment 25 reacties. Registreer jezelf of login om de reacties te bekijken.