Rotenbach wig200

Auteur Topic: Rotenbach wig200  (gelezen 2866 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Collector

  • Forum lid
  • Berichten: 4
Rotenbach wig200
« Gepost op: 4 september 2014, 20:17:16 »
Laatst het hekwerk van de paardenbak kapot, normaal las ik dat met nichroma rvs elektroden en een Nordika 160a elektroden lasapparaat.
Nou is dat las apparaat al een behoorlijke tijd onderweg en besloot na de 2e keer aantikken van de elektrode om met vervroegd pensioen te gaan, helaas zonder mij van te voren in te lichten uiteraard.
Om nu toch het spul weer aan elkaar te bakken heb ik een inverter gekocht op ebay, uit duitsland vandaan, volgens zeggen met een toshiba chip en siemens software.
Merk is een Rotenbach WIG200, voordeel is dat ik er ook TIG mee kan lassen en dat is dan weer handig als ik mijn oude amerikaan aan het opknappen ben.
Ik snap uiteraard dat dit spul niet de kwaliteit haalt van een Kemppi of een fronius maar als hobby bob lasser moet ik er toch wel iets mee kunnen rommelen.
Vandaag kwam na 3 dagen reistijd het apparaat binnen en ik moet zeggen dat ik aangenaam verrast was, het voelt niet goedkoop aan, lange dikke kabel met gegoten steker eraan.
Net slangenpakket van 4,5 meter met tigtoorts, diverse spanstiften en diverse keramische cups.
Nu heeft het apparaat een hoop instellingen waarvan ik niet weet waar het voor dient aangezien ik nog nooit iets met TIG gedaan heb, dus mijn vraag op HETlasforum is of de TIG lassers mij kunnen helpen met wat uitleg over de diverse instellingen.
Aan en uit knop zit aan de achterkant, en verder heb ik de knoppen even geel genummerd dat praat wat makkelijker.

Knop 1= is inschakelen met de tigtoorts of met een voetpendaal (die snap ik)
Knop 2= (geen idee waar deze voor dient)
Knop 3= (zie knop 2)
Knop 4= Tig lassen of elektrode lassen (snappum)
Knop 5= Gas voorloop (vrije vertaling maar weet niet waar het voor dient)
Knop 6= Lasstroom (ook vrij vertaalt maar deze begrijp ik prima)
Knop 7= Stromabsenkung (?????)
Knop 8= impulsfrequentie (HF start frequentie ????)
Knop 9= Impuls breedte (geen idee)
Knop 10= Impuls stroom (?)
Knop 11= gas naloop ( ik denk dat het gas nog even doorstroomt na het loslaten van de startschakelaar op de tig toorts)
Hieronder het plaatje zodat u allen kunt zien wat ik bedoel.


En dit zegt de specificatie sticker op de behuizing



Ik hoop echt dat men mij hier een beetje mee op weg kan helpen, er zit een wolfraam staafje (moet nog geslepen worden denk ik ) bij en verschillende diameters aan keramische cups

Groet en alvast bedankt
Jeroen