Aankoopadvies: hobbymachine, gasloos en op generator

Auteur Topic: Aankoopadvies: hobbymachine, gasloos en op generator  (gelezen 5368 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Ramon73

  • Forum lid
  • *
  • Berichten: 7
Aankoopadvies: hobbymachine, gasloos en op generator
« Gepost op: 7 mei 2014, 18:13:41 »
Als nieuwkomer hier op het forum maar meteen de beroemde openingsvraag: Welke machine zal ik eens kopen?
Ik zal eerst stellen dat mijn laservaring beperkt is. Op het werk las ik regelmatig met een grote Esab en ook wel eens met een kleinere Miller. Types weet ik zo niet, maar zijn beide machines met massieve draad en gas.
Lassen gaat me hiermee best goed af, en instellen lukt ook nog wel. Ik heb niet steeds een schitterende las, maar het zit altijd voldoende goed vast.

Vanwege de aanschaf van een hobby auto (voor de kenners; Westfield SEiW) moet ik wel eens iets lassen. Dan neem ik het losse deel mee naar het werk en las het daar. Dat komt niet altijd even makkelijk uit, vooral toen maandag aan het begin van een weekje vakantie een spatbordsteun afbrak. Dat heette dus demonteren, dinsdag naar het werk, lassen, en de rest van de dag toch nog bezig gehouden worden met spoeddingen "als je er toch bent....". Even een steuntje lassen is dus een uur rijden totaal en een vrije dag inleveren. Daarbij komt het mij en de werkplaatsbezetting niet altijd even goed uit om in de dagelijkse bezigheden te storen.

Daarom wil ik zelf een lasmachientje aanschaffen, met deze begrenzingen:
  • Budget: Max €1000,-
  • Eenvoudig in gebruik
  • Liefst gevuld draad omdat ik niet weet hoe vaak ik ga lassen wil ik liever geen gasfles
  • Plaatdikten van 0,8 tot 3mm moeten gelast kunnen worden
  • Stroomvoorziening: 230V, maar in mijn hobbygarage heb ik alleen een 2,6KW generator (bij meer/zwaarder laswerk kan ik uitwijken elders, maar is lastig)

Ik heb een Lincoln HandyMig gezien voor circa €300,- en die zou misschien kunnen. Nadeel is wel dat de toorts vast zit aan de machine.
Alternatief, maar stevig aan de prijs(± €1100,-) is een Kemppi MinarcMig 200EVO. Makkelijk in te stellen en ze schermen ermee dat je prima vanaf een generator kunt lassen.
Door mijn beperkte ervaring ben ik het spoor een beetje bijster, misschien is er wel iets tussen Lincoln en Kemppi in dat alle wensen kan vervullen?

Welkom gast! De reacties in topics zijn verborgen voor gasten. Je mist op dit moment 15 reacties. Registreer jezelf of login om de reacties te bekijken.
 

anything