Vreemde storing aan m'n Lorch HandyTig AC/DC

Auteur Topic: Vreemde storing aan m'n Lorch HandyTig AC/DC  (gelezen 5895 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Klei

  • Testlid lasproducten
  • Volledig forum lid
  • ***
  • Berichten: 603
Vreemde storing aan m'n Lorch HandyTig AC/DC
« Gepost op: 8 februari 2014, 17:42:57 »
Ik ben nog niet helemaal te einde raad, maar was wel vreemd verrast toen m'n garantiegevalletje gisteren werd teruggegeven. Kreeg m'n lasapparaat terug met de melding dat er niks aan mankeerde... Ben ik nou gek, of hoe zit het?  ??? Ben overigens nog niet helemaal klaar met m'n verdeler, want die mag de garantie wel mooi afhandelen, maar voor nu doet het apparaat het weer even... Ik plant het hier even neer in de hoop dat er iemand een ingeving heeft die mij verder kan helpen.

Enfin, ik zal mij verder verklaren, wie weet klinkt het bekend, hoewel ik vrees dat het een bijzondere storing is.
Ik heb sinds een jaar of 3 een HandyTig AC/DC staan. Erg blij mee, vind het een fijn apparaat. Enige is dat het machientje al eens storing heeft gehad, pakkumbeet 1,5 jaar terug (binnen de fabrieksgarantie. Om één of andere reden besloot het ding bij Tig-lassen op te starten zoals normaal met de HF-ontsteking en te starten met lassen (overigens met een vreemd zoemend geluid in de lasboog) en in storing te schieten. Meerdere malen de machine uit en aan gezet, langere tijd gewacht, geprobeerd te resetten maar het was tevergeefs.  In het display steevast storing E9 (handleiding zegt "Stromanstieg zu hoch") en het apparaat last geen millimeter meer. Uitzetten, aanzetten, start op en doet zelfdiagnose/zelftest (ook normaal) en dan starten met lassen: fout. Apparaat weg voor garantie, werd gebeld: "ding doet het gewoon". Opgehaald en verder lassen. Raar.
Jaar later weer hetzelfde. Moest wat fijn RVS-laswerk doen, begin zoals normaal, was een uurtje bezig en het apparaat stopt weer. Storing E9, zelfde gelazer terwijl ik niets aan de opstelling heb veranderd. Weer weggebracht, na 3 weken teruggekregen. Was opgestuurd naar Lorch, nagezien, was niks mis mee. Thuis meteen proberen natuurlijk en inderdaad, lassen als vanouds. Raar. Half uur later, weer fout. Gloeiendegloeiende!
Dacht dat het wellicht in de laskabel zou zitten, dus de Tig-toorts er af en de electrodelastang er aan, apparaat omschakelen en een stukje lassen: zelfde fout. Buiten dat hoor ik zacht elektrisch gesis/geknetter uit de omkasting komen wanneer ik de machine omgeschakeld heb van Tig naar electrode. Wederom weggebracht.
Vandaag het apparaat voor de 3e keer opgehaald. "Mankeert niks aan, is naar Lorch Nederland en naar Lorch Duitsland gestuurd en die kunnen niks vinden" was het commentaar. Zucht. Vanmiddag proberen natuurlijk. Tig last ie als normaal, gewoon prima. Schakel ik om naar electrodelassen hoor ik wederom dat electrische gesis/geknetter uit de omkasting komen. Tot dusverre last ie als een tierelier, maar dat geluid heeft hij vroeger nooit gemaakt. Ben benieuwd hoe lang hij nu blijft functioneren...

Probleem deed zich voor bij Tigtoorts én bij de electrodelastang. De laatste is niks anders dan een dikke koperkabel, die doet het of doet het niet.
Hij is nu voor de 3e keer terug voor garantie geweest en ik heb bepaald niet het gevoel dat er iets is gerepareerd (sterker nog, er mankeerde elke keer niks aan de machine). Elke keer heb ik even kunnen lassen met de machine, maar hij houd er uiteindelijk steeds mee op. Iemand goede ideeen?


Welkom gast! De reacties in topics zijn verborgen voor gasten. Je mist op dit moment 14 reacties. Registreer jezelf of login om de reacties te bekijken.
 

anything