Al een jaar hier, nu maar eens voorstellen.

Auteur Topic: Al een jaar hier, nu maar eens voorstellen.  (gelezen 2127 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline renate

  • Forum lid
  • Berichten: 3
Al een jaar hier, nu maar eens voorstellen.
« Gepost op: 19 september 2013, 17:09:44 »
Hallo, ik zag vandaag dat ik mij al een jaar geleden heb aangemeld. Vooral omdat ik diverse informatie zocht, en ook gevonden heb.

Leve dit forum.

Ik ben op meerdere fora aanwezig maar eigenlijk nergens echt actief, op één forum na. Dat van autoweek.

Ik neem de vrijheid om de openingspost van dat topic te gebruiken om mij een beetje voor te stellen. Als dit een probleem is hoor/lees ik het wel.
De hieronder staande post heb ik geschreven op 1 januari 2012 en hier en daar aangepast voor dit topic.

Ik hoop dat het niet teveel is voor een eerste post.
Veel leesplezier.

----------------------------------------------
Ik ben Renate.

Na lang aarzelen leek het mij leuk om hier over mijn autootjes en de werkzaamheden eraan te posten in een eigen topic.
Ik begin met een klein stukje geschiedenis van mij en mijn autootjes.

Heel veel jaren geleden ben ik met Amerikaanse auto’s uit de jaren 50 en 60 begonnen.
Omdat dat een tijd was waar geld een spaarzaam bezit van me was heb ik daar mee moeten stoppen en eerst maar eens kijken of ik het geld probleem kon oplossen.

Dat heeft iets langer geduurd dan gehoopt, maar zo’n 8 jaar geleden heb ik mijn liefhebberij weer kunnen oppakken.
Vanwege het feit dat ik ook nogal Francofiel ben moest het met Franse auto’s gaan gebeuren.

Mijn eerst 2 auto’s die ik aan geschaft heb is een Renault 4 uit 1966, genaamd “Jeanne ‘66”, en een Renault 6 uit 1969 genaamd “Soixante-neuf”.



Ze werden beide als dagelijksvervoer ingezet omdat wij de Peugeot 206 er voor ingeruild hadden.
De Renault 4 heb ik nog steeds en die zal aan het eind van dit verhaal en in de directe toekomst weer als onderwerp terug komen.

De Renault 6 moest er na 2 jaar uit omdat ze niet meer door de APK kwam met een doorgerotte bodem.
Daar  ik nog geen plek had om te kunnen sleutelen en alles dus op straat moest doen kon ik haar niet houden. Het laswerk uitbesteden was geen optie, qua kosten. Ik had dus geen vervoer meer.

Eén van mijn wensen was, buiten het Franse spul, een Mercedes W114, en die kwam er.
Een “strich 8” 230 6 cilinder:





Een in mijn beleving de laatste mooie Merc.  Wij hebben er erg veel plezier van gehad en er zelfs een vakantie naar Frankrijk mee gemaakt. Een geweldig fijne reiswagen. Met dat mooie grote stuur en prachtige klokkenwinkel om tegenaan te kijken.

Over vakantie gesproken, daar hebben wij ook een niet Frans ding voor aangeschaft, omdat er in die klasse gewoon niets fatsoenlijks Frans te krijgen was, Een Volkswagen T3 uit 1980, genaamd “Calimera” (een zusje van Calimero en ook met een wit doppie op d’r koppie)



Hoewel wij erg tevreden waren met de Mercedes, was ik er op een gegeven moment op uitgekeken en het bloed kruipt toch waar het niet gaan kan en op zoek naar iets Frans wat er qua klasse niet voor onder deed.
Dan moet je natuurlijk uitkomen op een Citroën DS of CX of een Peugeot 604.

Na enig speurwerk is het een CX geworden. Een CX20 uit 1983, genaamd “De Dame”



Wij hebben haar nu bijna 4 jaar en ik heb er ongeveer 30.000km op gezet.
In het begin was ze mijn dagelijkse, maar omdat ik alleen korte ritjes maak vond ik dit niet geweldig voor deze auto, ook boodschappen doen op parkeerplaatsen die eigenlijk te klein zijn om haar schadevrij te houden, kwam er wat anders.
De Dame wordt nu alleen ingezet voor de lange ritten en de najaarvakanties naar Frankrijk, subliem vervoer.

Goed opzoek naar wat anders dus, zo kwam ik deze Renault 5 uit 1975 tegen, genaamd “Franka”



Een vroeg exemplaar met nog de “paraplu schakeling”



Deze heb ik vrij snel weer verkocht, vraag me niet waarom want ik heb er nog spijt van.
Mijn Lief had in de tussentijd ook nog wat wensen,  zo wilde zij zo graag een Renault Dauphine.

Die kwam er ook: Een Gordini uit 1967, genaamd “Phientje”



Zij ging deze als dagelijkse rijden en Jeanne ’66 kwam vrij voor mij.
De wensen waren intussen nog niet op hoor, zo wilde mijn lief ooit nog eens een auto hebben waar zij ooit mee begonnen is.

Ok, we hadden intussen een mooie plek gevonden om te stallen en te klussen dus dat moest kunnen.
Nummer 4 deed zijn intrede, ja zijn omdat het een veel te stoere auto is om er een zij van te maken:

Een Simca 1000 uit 1976, genaamd “De Stoere”:





Nu rijdt ze afgewisseld met De Stoere en Phientje zo’n 200km per week en dat gaat best goed.
Op een gegeven moment was ik van plan om wat meer met klassiekers te doen.
Hiervoor moest een soort van bedrijfsauto komen, Jeanne wilde ik daar niet voor gebruiken.
In mijn zoektocht kwam ik bij een Belgische Visa terecht.



Die heb ik opgehaald en naar Nederland gebracht en op NL kenteken gezet.
De bedoeling was om de achterramen te blinderen en de achterbank eruit te halen om zo een echte bedrijfswagen te worden. Zonde zul je zeggen, ja dat vond ik ook, maar wat nu?

Ik heb haar op MP gezet om te ruilen voor een R4 bestel of een Acadiane leek me ook wel leuk.

Het is de laatste geworden. Een Acadiane uit 1983, genaamd “Sleuteltje 13”



Een leuk ding maar met meer werk dan ik in eerste instantie heb kunnen ontdekken.
Goed het was een leuke uitdaging. Ik heb er de tijd voor genomen, er moest onder andere een aantal draagbalken worden vervangen en motorisch was er behoorlijk wat onderhoudsachterstand.

In september van 2011 heb ik haar toch door de keuring gekregen en is ze nu technisch in perfecte staat, het plaatwerk is en zogenaamd rijdend project en zal in de loop der tijd aangepakt gaan worden.
Ik heb haar dan ook voor nu omgedoopt in: “pipo mobiel” dit vanwege de verschillende kleuren.

Zo staat ze er nu bij:


-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Hieronder nog een paar plaatjes van de diverse werkzaamheden die ik in het verleden aan de autootjes heb gedaan, het is een beetje random en niet in welke volgorde dan ook, veel kijkplezier.

Phiente: het gaat ook weleens mis.
Brand in de motorruimte omdat er een flens van de brandstofpomp was losgekomen:



Uithuilen en opknappen.

Staat er sneu bij:



Leeg maken dus maar:



Afbijt:



Kaal:



De beschermingsplaten zagen er ook niet meer uit.





Maar zo kan het weer worden:



Motordelen, voor:



Tijdens:



Na:



En weer opbouwen:



Kleurtje er weer op:



Bijna klaar:



Klaar………….



Hier zie je nog wat kleur verschil omdat er nog gepolijst moet worden.
Hier het echt eindresultaat:



Laswerk aan de ACA, de rotte delen weggeslepen:



En zo ziet het er na het lassen uit:





Ander werk aan Phientje, de hemel:





En zo ziet het eruit als het weer in zit, allemaal handwerk:



Ook een leuk klusje, waar ik het eindresultaat nog niet van kan tonen omdat ik er nog mee bezig ben, is van een plat stuk blik iets leuks te maken. In dit geval een moeilijke hoek van een spatbord van de Simca 1000, een impressie:

Zo was het :



Stuk eruit:



Het blik:





Meten:



Gelast en het eerste plamuur:



Hier nog mijn werkplek:





Hier nog een paar plaatjes van een remklauwrevisie, met voor en na beelden, die vind ik zelf altijd erg leuk:







Deurpaneeltje:







Spatbord vervangen,

De oude:



Dit komt er onder vandaan:



Andere gehaald:



Geschuurd:



Gegrond:



Gespoten:



En weer gemonteerd:





Tot zover het verleden.
Verleden week ben ik begonnen aan het ontmantelen van Jeanne ’66, die ik weer in showroomstaat ga brengen.

Een eerste photoshoot:













Zo op het oog ziet het er allemaal goed uit, en dat is ook zo. Ongelooflijk hoe het er na 46 jaar nog uitziet, bijna geen narigheid, dit wordt een heel leuke klus, ik houd jullie via dit topic op de hoogte.

Ik heb nog veel meer foto’s maar dat wordt voor een eerste post wat veel denk ik.

Als er nog vragen, tips, klachten of lofuitingen :D zijn hoor ik het graag.



Greetzz  Renate

P.S. voor mensen die hier meer over willen lezen: http://www.autoweek.nl/forum/read.php?18,4821941,page=1

Commentaar van de moderator Aangepast, voor info pb het beheer.

Welkom gast! De reacties in topics zijn verborgen voor gasten. Je mist op dit moment 6 reacties. Registreer jezelf of login om de reacties te bekijken.
 

anything