oliebrander/kanon

Auteur Topic: oliebrander/kanon  (gelezen 1781 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline mestyle

  • Testlid lasproducten
  • Moderator Board
  • Volledig forum lid
  • ****
  • Berichten: 3463
  • A je to!
oliebrander/kanon
« Gepost op: 10 mei 2013, 13:57:37 »
enige jaren terug was er bij een bedrijf waar ik stage liep een man die voor thuis een complete installatie had gebouwd om met afgelopen olie zijn hele huis warm te stoken en dit werkte perfect. hierdoor was ik toen wel een beetje geintresseerd geraakt maar ik heb er jaren niks mee gedaan. nu ik de laatste tijd niet echt meer projectjes heb dacht ik daar weer aan. aangezien wij ook met regelmaat wat olie over hebben.nu is het voor mij niet de bedoeling om er een huis mee warm te stoken maar gewoon buiten een mooi schone vlam te hebben dat het niet opvalt dat je olie aan het opbranden bent. via internet heb ik wat filmpje bekeken ( wasted oil burner/ babbington burner/ sippon burner) en aan de hand daarvan heb ik een zo simpel mogelijke brander gemaakt.

het belangrijkste en moeilijkste onderdeel van de brander is de inspuit nozzle.

de brander nozzle is het punt waar de perslucht de olie mee zuigt. deze is gemaakt van wat fitting werk wat je bij alle doe het zelf zaken kan halen.
een kniestuk 3/8
een tstuk 3/8
stukje koper pijp
een stop

in de stop heb ik een gaatje geboord van 4 mm .

op de foto zie je 2 aansluitingen de achterste is voor lucht en de voorste voor olie toevoer.
wat je niet op de foto ziet is dat er binnen het koper pijpje nog een pijpje inzit deze loopt tot de stop door en hier gaat alleen lucht doorhenn voor de nozzle zit nog een contacttip van mig/mag lassen met een gaatje van 1 mm. tussen de tip en de stop zit ongeveer 2 mm dit moet omdat anders de olie niet aangezogen wordt maar uit het resevoir wordt geblazen. ( voor duidelijker uitleg )

de nozzle is het lastigste. verder heb ik een gewone rvs buis gepakt en hier aan de onderkant een aantal gaten in geboord voor extra zuurstof. aan de achterkant schuif je de nozzle in. het pijpje bovenop is bij mij het olie resevoir ( nog wel maar wordt verandert zodra ik andere pijp heb dit was om te testen) ik heb een massief stuk rond door de brander hangen en deze in het resevoir steken. dat als de brander eenmaal brand de olie ook steeds warmer wordt en ook steeds beter gaat branden.

het is nog niet de mooiste maar dit was meer nog om de nozzle te testen. zodraa ik meer materiaal heb ga ik hem verder afmaken.

ik vond dit een te mooi iets om niet op het forum te zetten want ik denk dat andere er misschien ook wel wat aan hebben. je kan er trouwens ook frituurvet met opbranden en andere olieen. wel oppassen dat je jezelf niet in de brand steekt

Commentaar van de moderator Foto's verkleind, voor uitleg over zelf foto's verkleinen zie de topics in dit board
domme vragen bestaan niet, wel domme antwoorden.

Welkom gast! De reacties in topics zijn verborgen voor gasten. Je mist op dit moment 3 reacties. Registreer jezelf of login om de reacties te bekijken.