Afstellen van het apparaat

Auteur Topic: Afstellen van het apparaat  (gelezen 12294 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline wimmeltje

  • Volledig forum lid
  • **
  • Berichten: 176
Afstellen van het apparaat
« Gepost op: 11 april 2013, 15:36:51 »
Heren,

Ik had een vraag. Ik ben de laatste paar dagen een beetje aan het stoeien met mijn cebora 155 bravo. Mijn vraag is eigenlijk wat nu de beste manier is van instellen van de stroom, hoeveelheid gas en natuurlijk de draadsnelheid. Ik wil natuurlijk naar het bacon sizzle geluid maar het lijkt erop dat ik er niet perfect bij wil komen.

Eerst het gas:
Ik heb mijn gas op 8 l/min staan. Bij minder gas zie ik wel belletjes in de las en last het gewoon niet lekker. Maar wat nou bij teveel gas? Als ik zo een beetje op internet kijk zie ik dat ik mijn gas behoorlijk hoog heb staan maar niet echt een mooiere las krijg. Mijn vraag hier: Wat bepaald nu de hoeveelheid gas wat ik nodig heb en wat is de invloed van teveel gas?

de stroom:
Dit vind ik zelf eigenlijk altijd lastig. Ik heb een app van miller die ik hiervoor gebruik. Materiaal opgeven, dikte en dan rekent de app uit hoeveel stroom er ongeveer nodig is. Nu heb ik eigenlijk altijd het idee dat dit een beetje natte vinger werk is. Dit omdat het las apparaat het ook wel met een lagere of hogere stand ook doet. We hebben het hier dan toch over een koude of warme las? Is er een bepaalde hoeveelheid stroom die ik nodig heb om te lassen van een bepaalde materiaal dikte. Ik las het meeste 1   2   2,5   3   4   5 mm. Die 5mm is eigenlijk wel het maximale wat ik kan lassen. Wat is beter voor de verbinding? Een warmere las of een koude. Mijn gevoel zegt warm maar ik kan eigenlijk geen reden verzinnen waarom.

Draadsnelheid:

Dit vind ik eigenlijk ook erg lastig. Wellicht doe ik te moeilijk. Mijn manier van afstellen. Wanneer ik mijn stroom instelling heb ingegeven zoals hierboven geschreven neem ik een stukje afval materiaal. Dan begin ik met lassen. Dan draai ik aan mijn draadsnelheidknop op het las apparaat. Eerst naar een hele hoge snelheid en dan langzaam omlaag naar de plek waar ik het idee heb dan het bacon sizzle geluid goed is. Nu zit hem hier juist het probleem. Nu kan ik mijn draadsnelheid instellen tussen 0 en 10. Nu heb ik bijvoorbeeld tussen 3 en 5 het sizzle geluid en lijkt het eigenlijk wel goed te gaan. juiste inbranding met warmte kringen op de achtergrond. Hier is vooral de vraag of ik nu de stand op 3 moet zetten met een lagere las snelheid of op 5 en wat sneller lassen of is dit afhankelijk van mijn persoonlijke voorkeur? Ik doe geen productiewerk dus hoeft het niet snel af te zijn.

Ik hoop dat jullie mij hiermee een beetje kunnen helpen.

groetjes,
Wim

Welkom gast! De reacties in topics zijn verborgen voor gasten. Je mist op dit moment 69 reacties. Registreer jezelf of login om de reacties te bekijken.