Stom, stom, stom!!!

Auteur Topic: Stom, stom, stom!!!  (gelezen 4747 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Robertm

  • Volledig forum lid
  • **
  • Berichten: 105
Stom, stom, stom!!!
« Gepost op: 6 april 2013, 19:50:37 »
Stom, stom, stom!!!

Vandaag wilde ik een beugel van een zetel van een oude Deutz D25 trekker lassen. Deze was doorgeslepen. Ik dacht dat met TIG te doen, mijn favoriete lasproces. Omdat de zaagsnede vrij fors was, ongeveer 4mm, en het spangereedschap wat te wensen overliet door de constructie besloot ik het stuk eerst te punten met BMBE en dan af te Tiggen. Het punten met BMBE ging goed.... TIG toorts aangesloten maar geen boog met TIG. $#$%!  >:D >:D Ik snapte er werkelijk uiteindelijk helemaal niks meer van. Van alles geprobeerd en dacht dat de laspost naar de vaantjes was.  >:D >:D Wel een HF boog maar daar bleef het bij. Ik zag de bui al hangen en de laspost terug voor garantie.. Alles geprobeerd maar geen boog. Wel met BMBE.... De post wilde nog wel lassen in BMBE.

Dan maar de boel gelast met electroden. Dat ging, maar waren niet de fijnste electroden (vind ik). Ik had een pak 6013 liggen maar wil daar zo snel mogelijk van af.

De misserie van de laspost  speelde door mijn hoofd en dacht dat de TIG toorts mss defect was door de hoge temperaturen op AC lassen de laatste tijd. Andere toorst aangesloten en nog steeds niks... Laspost stuk dus.

Uit wanhoop eerst maar een pintje gepakt en nog maar weer eens kijken wat er aan de hand is. Ontdekte ik dat de massakabel niet was aangesloten bij overschakelen op TIG..  ((:schaamrood Ik had de polariteit omgepoold voor BMBE... En alleen de TIG toorts verwisseld met de massaklem... Dus geen stroomkring mogelijk... Het HF kwam er wel doorheen, dat wel. Schaam, schaam!!!!  ((:schaamrood Stom, stom, stom!! Maar ja, niks aan de hand gelukkig met de laspost!

Lasgroet,

Robert

PS: Dit is niet mijn eerste "sleutelblunder", kan er nog wel een paar noemen. Misschien een leuk toppic. Ik heb er nog wel een paar.  ((:rook
---------------------
De mens is gemaakt voor techniek. Hij creëert techniek. Het zit in onze genen. Gelukkig ook de mijne!

Welkom gast! De reacties in topics zijn verborgen voor gasten. Je mist op dit moment 11 reacties. Registreer jezelf of login om de reacties te bekijken.