DIY Lucht droger voor plasmasnijder

Auteur Topic: DIY Lucht droger voor plasmasnijder  (gelezen 1561 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Sjuul

  • Volledig forum lid
  • **
  • Berichten: 129
DIY Lucht droger voor plasmasnijder
« Gepost op: 28 maart 2013, 21:07:19 »
Een plasma snijder snijdt het beste met droge lucht.
Omdat mijn compressortje een zuigercompressor is warmt deze de perslucht ook meteen lekker op, vervelend nadeel hiervan is dat warme lucht veel meer vocht kan opnemen dan koude lucht.

Nu wil ik dus iets gaan maken om mijn perslucht te koelen waardoor het water condenseert en makkelijk is af te vangen met een filter.
Dat het effect gaat hebben weet ik zeker ik heb namelijk aan mijn compressor een filter/waterafscheider zitten en op mijn plasma snijder zit er ook een.
De filter op de plasma snijder loopt vol maar die op de compressor staat gewoon droog? ligt echt niet aan mijn filter want die is van Festo en die is duurder dan de hele plasma snijder.
Het verschijnsel is volledig aan de slang te danken tussen beide, de lucht koelt af tijdens zijn weg door de slang naar de plasma snijder en daardoor condenseert een deel van het water waardoor het door het goedkope chinafiltertje wel is te vangen.

Nu ben ik dus aan het prakkiseren over een methode om de lucht zo simpel mogelijk zo koud mogelijk te krijgen, en ja het mag natuurlijk weer niks kosten :D
ideeën waar ik nu mee zit te spelen zijn een motor of auto radiator te gebruiken en deze met een ventilator te koelen.
maar niks staat vast sta nog open voor alle goede ideeën.
dus als iemand iets weet dan hoor ik het graag

Sjuul
 


Welkom gast! De reacties in topics zijn verborgen voor gasten. Je mist op dit moment 8 reacties. Registreer jezelf of login om de reacties te bekijken.
 

anything