TIG toorts vraag AC Ampère rating

Auteur Topic: TIG toorts vraag AC Ampère rating  (gelezen 4055 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Robertm

  • Volledig forum lid
  • **
  • Berichten: 105
TIG toorts vraag AC Ampère rating
« Gepost op: 11 maart 2013, 20:17:48 »
Allen,

Mijn fijnste toorts is een WP9 met gaslens. Heerlijk ding, lekker compact. Standaard eenvoudig handvat waarvan ik de schakelaar heb afgesloopt (zat er bovenop met een soort elastiekje) want gebruik voetpedaal. Prima toorts voor staal lassen. Als ik alu las (maximaal 100A en ongeveer 30-35% electrode positief) wordt hij erg heet.... Ik heb begrepen dat de 60% duty cycle van een WP 9 toorts ongeveer 125A DC en 100A AC is.

De WP 9 last echt fijn, lekker licht en compact maar kan ik echt wel de toorts gebruiken voor AC? Ik bedoel, ik las in begin 100A AC en daarna nog maar een 80A of zo maar het wordt allemaal pis heet zeg maar. Voor staal zit ik doorgaans tussen de 50 en 80A. Kan de toorts op gegeven moment uit elkaar vallen doordat de boel te zacht wordt (het kunststof dan) met AC lassen?

Ik heb ook een dikke SR26 toorts die stukken minder heet wordt, maar het slangenpakket is stug en de toorts is lomp met ingebouwde schakelaar. Is een groot en lomp ding en ligt niet lekker in de hand als je begrijpt wat ik bedoel.

Iemand ervaring met een WP9 toorts en lage stroom alu?

Grt,

Robert
---------------------
De mens is gemaakt voor techniek. Hij creëert techniek. Het zit in onze genen. Gelukkig ook de mijne!

Welkom gast! De reacties in topics zijn verborgen voor gasten. Je mist op dit moment 10 reacties. Registreer jezelf of login om de reacties te bekijken.