Oude film uit 1943, soort TIG lassen met waterstof

Auteur Topic: Oude film uit 1943, soort TIG lassen met waterstof  (gelezen 18508 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Robertm

  • Volledig forum lid
  • **
  • Berichten: 105
Oude film uit 1943, soort TIG lassen met waterstof
« Gepost op: 13 februari 2013, 21:31:06 »
Kwam ik tegen.. Weer een oude film, uit 1943 van General Electric. Ongeveer de Amerikaanse tegenhanger van Philips. Een soort van TIG lassen met twee wolfraamelectroden en gebruik van waterstofgas. Heb het nog nooit gezien. Is dit het eerste concept van het TIG lasproces? Lijkt een soort mix van TIG lassen en autogeen. Let ook op de "TIG" toorts", heeft veel weg van een autogeentoorts, als of men daardoor geïnspireerd was. Ziet er wel goed uit. Dat het waterstof nog een goede las geeft met het smeltbad, zal men wel ontdekt hebben. Ik wist dit niet. Oxidaties blijven kennelijk uit. Ik kan mij voorstellen dat het waterstof alle zuurstof uit de omgeving opneemt voor de verbranding tot water, H2O. Maar zo simpel zijn die processen bij hoge temperaturen niet. Het zal wel gewerkt hebben.

En die ingesproken stemmen uit die tijd.. Zo "belerend" en super correct in die tijd, wel grappig.

Ik word misschien oud, en heb van geschiedenis op middelbaar nooit iets begrepen maar ik hou wel van oude techniek. Vergeet niet dat waar we nu staan een lange weg heeft gehad. Meeste zaken dateren al van de jaren 30 toen ze uitgevonden werden. Of nog langer geleden, alleen niet in de huidige vorm. Een fax machine bijvoorbeeld (nu inmiddels uit de tijd maar nog niet zo lang) stamt ook uit de jaren 30. Er is toen heel veel uitgevonden.

Veel plezier, het is een leuk en interessant filmpje.

Robert

Eerste film:



Tweede film:

---------------------
De mens is gemaakt voor techniek. Hij creëert techniek. Het zit in onze genen. Gelukkig ook de mijne!

Welkom gast! De reacties in topics zijn verborgen voor gasten. Je mist op dit moment 3 reacties. Registreer jezelf of login om de reacties te bekijken.
 

anything