welk lasapparaat heb ik nodig?

Auteur Topic: welk lasapparaat heb ik nodig?  (gelezen 6471 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline birt

  • Forum lid
  • *
  • Berichten: 57
welk lasapparaat heb ik nodig?
« Gepost op: 9 februari 2013, 17:06:51 »
Ik ben de zoveelste die een lasapparaat wil kopen maar te weinig weet om geen miskoop te doen. Ik hoop dat het niet te vervelend word.

Ik zal even beginnen met mijn bezigheden te vertellen. Mijn beroep is theatertechnicus (ik woon in Mechelen en werk dus in Vlaanderen maar tour ook wereldwijd met theater en dans). Wat laswerk betreft gaat het hier voornamelijk over het lassen van karren voor spots en rollen balletvloer, zwaar materiaal. Frames in decorstukken en dragende structuren worden tegenwoordig meer in aluminium uitgevoerd en na verloop van tijd is dit ook wel een doel.
Daarnaast probeer ik alles te maken wat ik kan bedenken. Zo heb ik al theaterspots, gitaarversterkers, meubels en siervoorwerpen gemaakt. Fijner werk dus met verscheidene diktes, vormen en materialen. Ijzer, blik, alu, koper, zink... Dat is solderen, plakken, lassen enzovoorts.

Ik heb leren lassen met een heel oud BMBE apparaat waarvan de instelknop stuk was en bagetten die ook al meer dan 20 jaar in dat atelier lagen. Uiteindelijk lukt dat wel. Nadien ging het lassen met goede BMBE en MIG/MAG apparaten in andere theaters een stuk vlotter :p
TIG heb ik nog nooit geprobeerd.

Omwille van de vele verplaatsingen zoek ik dus een apparaat dat goed transporteerbaar is. Ik heb wel een kleine bestelwagen maar gewicht/grootte is toch wel belangrijk. Op veel van die plaatsen is een 3-fasen voeding beschikbaar maar niet overal. Ik begrijp dat TIG de voorkeur geniet om veel materialen aan te kunnen, maar het is ook wel duur. Ik koop behoorlijk veel dingen 2dehands omdat ik dan een betere prijs/kwaliteit kan vinden.

Goed, ik heb dus niet echt een idee waar ik best naar op zoek ga.
Wat raden jullie me aan?
Wat lijkt jullie ideaal voor mij ongeacht het budget? En wat met een klein budget? (ik vind onder andere merken als Youli, Giant, Güde, Welco)

Bert

Welkom gast! De reacties in topics zijn verborgen voor gasten. Je mist op dit moment 15 reacties. Registreer jezelf of login om de reacties te bekijken.