nut van features op een AC/DC TIG lasapparaat.

Auteur Topic: nut van features op een AC/DC TIG lasapparaat.  (gelezen 3638 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline casper

  • Forum lid
  • Berichten: 2
nut van features op een AC/DC TIG lasapparaat.
« Gepost op: 1 november 2012, 08:48:16 »
Ik ben op zoek naar een betaalbaar AC/DC TIG apparaat. Heb enige ervaring op een wat ouder chinees model en kom daar goed mee weg. Heb inmiddels eens shortlist gemaakt met 5 apparaten, maar heb moeite te bepalen welke features nu zinvol zijn om te hebben. Ik begrijp dat dit ook sterk afhangt van het gebruik. Ik wil het apparaat gebruiken om staalplaat mee te lassen (ik heb de discussie hier gelezen over staalplaat lassen - ik weet dat MIG daar geschikter voor is, heb ook een goede MIG staan- maar een heel groot nadeel van MIG is dat de las te hard is om na te bewerken. Als je ergens in een 1mm plaat een stuk stomp hebt ingelast, en je wil later wat bijwerken (hamer en dolly) scheurt de las. Bij TIG trekt de plaat wellicht iets meer, maar door het vlakke lassen en zachte lassen zijn deze , net als autogeen, veel makkelijker te bewerken) staal en aluminium frames (buizenframes van auto's en fietsen), aluminium plaat (olietankje lassen) en incidenteel wat MMA, ik wil zelf een Engels wiel bouwen bij voorbeeld.

Hieronder heb ik een overzicht gemaakt wat ik tegen ben gekomen, en de vragen die ik heb daarin opgenomen.

Een reactie julliezijds wordt zeer gewaardeerd.

Bijgaand als bijlage mijn vergelijk van 5 apparaten met een cryptische omschrijving van de merknaam en type (ik hoop hiermee aan de forumregel te hebben voldaan)

IGBT versus MOSFET. IBGT is duurden dan Mosfet, heeft dit ook voordelen? Het lijkt erop dat alleen bij IBGT de AC frequentie is te regelen.
HF – lijkt bijna overal standaard.
2T/4T– lijkt bijna overal standaard.
PreFlow – Alle apparaten hebben wel een postFlow, maar de Pre-Flow ontbreekt op veel apparaten. Hoe belangrijk is dit?
Upslope -  Downslope –  overal standaard varieert van 5 -10s.
Pulse – vereiste voor dun lassen. Is op veel apparaten aanwezig. Is dit nodig voor zowel AC als DC? Dubbele regeling: Pulse frequentie en Pulsbreedte.
Frequentie: vaak voor AC en DC.
Voor AC lopen de waardes uiteen van 0,25 tot 250Hz, maar blijven vaak steken bij 10 of 25 Hz. Wat heeft een hoge frequentie voor voordelen?
Voor DC waardes van 0,2 tot 500, maar soms ook pas bij 50Hz en eindigen bij “slechts “ 250Hz. Welke waardes zijn van belang?
Pulse stroom kan meestal apart worden ingesteld op een A-waarde, soms echter als % van de ingestelde lasstroom. Maakt dit wat uit?
Inschakelduur – Meest voorkomende is 60% dit betekend dat bij 60% van de topwaarde in A zonder pauze doorgelast zou kunnen worden. Soms zie ik ook waardes van ca 35%. Bij een apparaat van 200A  hou je dan 70A over, lijkt mij niet veel. Hoe belangrijk is dit in de praktijk?
Start- en eindstroom – Vaak instelbaar, maar als de up- en downslope naar 0 teruggaan, en de functie is niet aanwezig hoe belangrijk is dit?
AC frequentie/balans Hier onderscheiden veel apparaten zich. De simpelste regeling is een balansregeling zonder frequentieregeling. Opvallend is dat dit de Mos-Fet apparaten zijn. Deze lassen dan op 60 Hz. Dan volgt een frequentieregeling met separate balansregeling.  Maar er zijn ook apparaten waarbij, zoals bv apparaten van Miller,  naast de frequentieregeling de balansregeling gedeeld is in een Clean width en Clean scope regeling. Hoe belangrijk is dit, en hoe goed voldoen de minder professionele regelingen.
Voetpedaal – meeste apparaten hebben een aansluiting, rechtvaardigt de meerprijs de aanschaf?
MMA – Hotstart Arc-force en Anti-stick lijken overal standaard.

Welkom gast! De reacties in topics zijn verborgen voor gasten. Je mist op dit moment 2 reacties. Registreer jezelf of login om de reacties te bekijken.
 

anything