ornament namaken van foto

Auteur Topic: ornament namaken van foto  (gelezen 2819 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline 240diesel

  • Testlid lasproducten
  • Volledig forum lid
  • ***
  • Berichten: 680
ornament namaken van foto
« Gepost op: 20 september 2009, 13:10:46 »
Misschien vinden jullie het leuk onderstaand verhaaltje te lezen.
Het begint met autogeen snijden, als dat niet mag binnen dit forum gooit de moderator het er maar af.
Het project is een soort ornament dat gestolen is en vervangen moest worden.
Oorspronkelijk bestond dat ornament uit 3mm staalplaat.
Ik heb echter gekozen het wat robuuster uit te voeren, 15mm voor het bord, 12mm voor de paardjes.
Het bord is globaal een meter breed en dan vind ik 15mm wat beter geproportioneerd...

Maar ja het moet allemaal in vrije tijd gemaakt worden en het budget is heel klein.
anders was het niet zo moeilijk geweest, foto inscannen (gelukkig hadden ze de foto nog) en laten converteren naar een CNC-file waarna het bord CNC uitgesneden kan worden.
Helaas leerde een kleine belronde dat het budget al van 1 paardje zou verdampen....
Dan maar zelf snijden, eerst eens gekeken wat er al bestaat tussen CNC en uit de hand snijden;

Er worden werkelijk prachtige kopiëermachines gemaakt die contouren volgen kunnen van een stalen mal welke gevolgd wordt door een magnetische, draaiende stift.
Deze stift zorgt dan ook gelijk voor de voortloopsnelheid van de snijbrander.

Ik heb uiteindelijk een eenvoudige variant gemaakt;houten mal af laten tasten door stiftje rond 3mm welke met de hand langs de mal bewogen wordt.
De stift staat boven op een snijwagen en in de hartlijn van de stift is de snijkop van een handsnijbrander opgespannen m.b.v. een simpele uitlaatklem.
Die snijwagen loopt over een alu. profiel waarin precies de wieltjes van de snijwagen lopen.
(wieltjes en profiel zijn sloopdelen van een foto-vergrotingsmachine)
Het alu. profiel is zwenkbaar opgehangen aan een verticale kolom die op lagers draait.
De verticale kolom (groen op de foto) is bovendien in hoogte te verstellen om de snijhoogte te regelen tussen snijkop en werkstuk.

Het snijden valt niet tegen, je kunt je helemaal concentreren op de contour, de hoogte en haaksheid worden door de snijwagen/alu. profiel en zwenkkolom geregeld.
Het verkrijgen van een regelmatige snede is wat lastig omdat er geen gelijkmatige weerstand is van de voortloop van de stift.
dat komt doordat o.a de snijwagen opwarmt en de kunststof wieltjes dan wat beginnen te protesteren.
Af en toe haakt de gas/zuurstof slang dan weer eens ergens achter etc.

Al met al ben ik tevreden en heb de benodigde onderdelen redelijk kunnen uitsnijden.

Ik zal dit topic vervolgen met een verhaaltje over het lassen van alle delen.
Er zijn namelijk nog meer delen dan de afgebeelde zaken, deze konden echter gesneden worden met een cirkelhulpstuk aan de snijbrander.

Indien de foto's onduidelijk zijn vraag maar raak.

Foto volgorde:

bovenaanzicht rts bord

totaalaanzicht

zijaanzicht snijwagen/oph. znijbek

vooraanzicht snijwagen

houten orgineel/stalen kopie

detail paardenpootje (Foto Vervangen Red Wouweld)

Welkom gast! De reacties in topics zijn verborgen voor gasten. Je mist op dit moment 31 reacties. Registreer jezelf of login om de reacties te bekijken.
 

anything